تازه‌های سیاسی

درخواست ایران برای کاهش فشارها در پی بحران کرونا؛ آمریکا تحریم‌های جدید وضع کرد

وزارت خارجه آمریکا نام برخی افراد،‌ محققان و شرکت‌های ایرانی مرتبط با فعالیت‌های پتروشیمی و برنامه هسته‌ای ايران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

این اقدام در پی تشدید درگیری‌های نظامی اخیر  میان نیروهای حشدشعبی تحت حمایت ایران، با نیروهای نظامی آمریکا در عراق صورت گرفته است.

مقام‌های رژیم تهران طی روزهای گذشته خواستار کاهش تحریم‌ها برای مقابله با کرونا شده بودند.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اسامی پنج متخصص هسته‌ای ایرانی که در پروژه محرمانه‌‌ای به نام «عماد» مشارکت داشته‌اند منتشر و آن‌ها را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. واشینگتن می‌گوید این پروژه مرتبط با توسعه سلاح هسته‌ای بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تصریح شده: «افرادی که برای برنامه‌های حساس گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ایران فعالیت می‌کنند، باید از خطرات مالی و اعمالی که در معرض آن قرار می‌گیرند، آگاه باشند.»

وبسایت «نشنال» در همین زمینه نوشته که پروژه «عماد» در پی قرار دادن دستگاهی احتمالا هسته‌ای در موشک شهاب-۳ بوده است.

صدور فهرست تحریم‌‌های جدید در پی آن صورت گرفت که با تشدید شیوع کرونا در ایران،‌ مقام‌های نظام تهران خواستار رفع تحریم‌ها شده بودند.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه با ضبط یک پیام ویدیویی نوروزی در همین زمینه اظهار کرده بود که این تحریم‌ها موجب «سلب حق ایران در دسترسی به دارو،‌ غذا و سایر اقلام بشردوستانه» شده است.

‌واشنگتن، ادعای تهران را رد؛ و تصریح کرده که دارو،‌ غذا و سایر اقلام بشردوستانه، مشمول تحریم ها نمی‌شوند.

از سوی دیگر؛ اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به تهران در بحران کرونا؛ از سوی وزارت خارجه ایران، «بازی سیاسی- روانی» خوانده شده است.

دکمه بازگشت به بالا