تازه‌های سیاسی

نماینده آمریکا برای صلح افغانستان: آزادی زندانیان طالبان و دولت، زودتر آغاز شود

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در تازه‌ترین توییت‌اش نوشت: ایالات متحده می‌خواهد که براساس توافقنامه صلح با طالبان، آزادی زندانیان هرچه زودتر آغاز شود.

وی اضافه کرد: با وجود تعهدات؛ هنوز هیچ زندانی‌ای از سوی هر دو طرف؛ اعم از: طالبان و دولت افغانستان، آزاد نشده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اخیرا در نشستی خبری در کابل از فرمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور برای رهایی پنج هزار زندانی طالبان خبر داده است.

فاضیل فضلی، مشاور رئیس جمهوری افغانستان نیز در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته است: «آزادی زندانیان طالبان مشروط است و رهایی این زندانیان براساس یک جدول زمانی‌ست که چهار تا پنج ماه زمان خواهد گرفت».

اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر به خبرگزاری رویترز گفته است، این گروه هرگز توافق نکرده که آزادی پنج هزار زندانی طالبان تحت شرایط باشد.

شاهین اضافه کرد، همه چیز در توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان توضیح داده شده و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را نقص کند و براساس این توافقنامه، اول باید پنج هزار زندانی طالبان آزاد شود بعداً مذاکرات بین الافغانی صلح آغاز می‌شود.

در همین رابطه؛ جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است، رهایی زندانیان طالبان به دلیل بررسی فهرست زندانیان به تأخیر افتاد.

دکمه بازگشت به بالا