پزشکی و سلامت

گزارش تایم از مقابله با ویروس کرونا در ایران: مردم چپ و راست می‌میرند

مجله تایم در گزارشی و در گفت‌وگو با شماری از منابع بیمارستانی و آزمایشگاهی، به وضعیت مقابله با ویروس کرونای جدید، و راه‌های پیشگیری از آن در ایران پرداخته است.

یکی از منابع که به گفته تایم کارشناس آزمایشگاه در یکی از پنج بیمارستان عمومی در قم بوده به‌نقل از یکی از پزشکان گفته است: دیگر طاقت دیدن این همه مرگ و میر را ندارد. این منبع همچنین افزوده است: در فاز اول مقابله، تیم پزشکی آمادگی کامل نداشتند و فقط از ماسک‌ و دستکش معمولی استفاده می‌کردند.

تایم در این گزارش به نقل از یک دستیار آزمایشگاهی در بیمارستانی در قم آورده است: «مردم چپ و راست می‌میرند و این، وضعیت تمامی بیمارستان‌ها در قم است.» منابع این گزارش نام و مشخصات خود را اعلام نکردند.

آرین طباطبایی، کارشناس امور ایران در موسسه رَند، به خبرنگار تایم گفته که هرچند راه‌های بسیار زیادی برای رویارویی با این بیماری وجود داشت، اما «آنها [در همه زمینه‌ها] – از اطلاع‌رسانی نادرست اولیه گرفته تا ناتوانی در رسیدگی به موضوع مسافرانی که از چین باز می‌گشتند – بدترین راه ممکن را انتخاب کردند.»

این گزارش می‌افزاید: با آنکه آمار رسمی از سوی مقامات نظام تهران اعلام می‌شود، ولی منابع پزشکی در ایران می‌گویند: آماری که اعلام می‌شود بسیار پایین‌تر از آمار واقعی ابتلاست.

دکمه بازگشت به بالا