تازه‌های سیاسی

ظریف از کشورها خواست به خاطر شیوع کرونا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رعایت نکنند

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با «غیرقانونی» خواندن تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، تاکید کرد که این اقدام ایالات متحده توان اقتصادی حکومت برای مقابله با ویروس کرونا را تضعیف کرده است.

طبق آمار رسمی، تاکنون ۹۸۸ نفر در ایران بر اثر کرونا جان باخته‌اند، درحالی که شمار مبتلایان بیش از ۱۶ هزار نفر اعلام شده است.

حسن روحانی و رئیس قوه قضائیه ایران، اخیرا در نامه‌هایی جداگانه به تعدادی از روسای کشورها، با اشاره به شیوع کرونا در ایران، خواستار شکستن و رفع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شده اند.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند در توئیتی از کشورهای جهان خواست که نسبت به تحریم‌ها بی‌اعتنا نمانند.

او نوشته است: تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده منابع اقتصادی ایران را تحلیل برده و توان آن برای مبارزه با کووید-۱۹ را تضعیف می‌کند.

وزیر خارجه ایران سپس مدعی شده که ایالات متحده با این اقدام خود بی‌گناهان را می‌کشد و از جامعه جهانی خواسته که تحریم‌ها را رعایت نکنند.

آمریکا پیش از این بارها تأکید کرده که دارو و اقلام بشردوستانه مشمول تحریم‌ها علیه ایران نیست.

آمریکا در هفته‌های اخیر در پی شیوع کرونا بار دیگر ضمن تأکید بر اینکه اقلام بشردوستانه تحریم نیستند، پیشنهاد کمک به ایران برای مقابله با شیوع بیماری را مطرح کرد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی آن را رد کردند.

کاربران شبکه های مجازی که این روزها، بنابر گفته کارشناسان امور ایران، ظریف برایشان تبدیل به منفورترین شخصیت نظام شده در واکنش به این توئیت او نوشته‌اند. آنکه ایرانیان بی‌گناه را می کشد، آمریکا نیست بلکه خامنه‌ای است که با یک فرمان آتش به اختیار، ۱۵۰۰ معترض را در دی ماه به گلوله بست.
تعدادی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی با اشاره به قرنطینه نشدن قم و ورود طلاب چینی و همچنین عدم موافقت با مرخصی زندانیان سیاسی نوشته اند، آنکه بی‌گناهان را می کشد، نظام جمهوری اسلامی است که کرونا را به کشور آورد و اکنون در پی گرفتن انتقام از مخالفان و منتقدان خود است.
در عین حال ناظران معتقد اند که جمهوری اسلامی به بهانه مقابله با کرونا، اکنون در پی این هست تا جیب‌های خالی حکومت را باری دیگر پر کند و به این وسیله بتواند روحی تازه در نیروهای نیابتی خود در منطقه بدمد.

 

دکمه بازگشت به بالا