تازه‌های سیاسی

مخالفت چند گروه شیعه عراق با نخست‌وزیری عدنان الزرفی

پنج گروه شیعه عراق که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، با انتصاب عدنان الزرفی به نخست‌وزیری عراق مخالت کردند.

این پنج گروه امروز ۲۸ اسفند ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که برهم صالح، رئیس‌جمهوری این کشور، با انتصاب عدنان الزرفی به نخست‌وزیری، برخلاف قانون اساسی عراق عمل کرده است.

این گروهای شیعه نزدیک به ایران می‌گویند، برهم صالح به روشی غیرقابل‌توجیه و خلاف فراکسیون اکثریت، نخست‌وزیر را انتخاب و آن را رسما اعلام کرده است.

گرو‌ه‌های “ائتلاف دولت قانون” (گروه نوری مالکی)، ائتلاف فتح (هادی عامری)، حزب العقد الوطنی و حزب النهج الوطنی، از جمله‌های گرو‌ه‌های مخالف عدنان الزرفی هستند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز با انتشار توئیتی نسبت به دخالت های خارجی در موضوع  انتخاب «عدنان الزرفی»، به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت واکنش نشان داده است.

صدر در توئیت خود گفته: «چه نامزد نخست وزیری بر اساس شروط انتخاب شده باشد یا این چنین نباشد، این امری است که فقط به ما عراقی ها بر می گردد نه شخص دیگری.»

البته آقای صدر درپایان تصریح کرده، در صدد نظر دادن درباره الزرفی یا شخص دیگری نیست بلکه تمام آنچه برای وی اهمیت دارد حاکمیت عراق است.

در همین رابطه «شبل الزیدی»، دبیر کل کتائب امام علی نیز با انتشار توئیتی نسبت به انتخاب شدن عدنان الزرفی، به عنوان نخست وزیر عراق توسط برهم صالح واکنش نشان داده است.

او گفته: با اتحادمان قوی ترین دشمنان را شکست خواهیم داد و با تفرقه ميان خود برهم صالح بر ما حاکم می شود.

عدنان الزرفی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون النصر به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر سابق است. او سه دوره استاندار نجف بوده و گفته می‌شود در میان معترضان عراق از پذیرش نسبی برخوردار است.

 

دکمه بازگشت به بالا