سیاسیمقاله

مولانا عبدالحمید، جامعة المصطفى وکرونا

دکتر #جلال_جلالی زاده

✍️انتشار کلیپ مولانا عبدالحمید در باره انتقال ویروس کرونا از سوی طلبه های چینی مشغول به تحصیل در جامعة المصطفی واکنش های مثبت ومنفی زیادی را برانگیخت وموجب شد برخی از سر تعصب ونا آگاهی واکنش هایی را نشان دهند. اما آنچه که لازم به توضیح است ،کرونا هرچند به  فرموده ی قرآن شر وضرر است اما آثار مثبت ومفیدی هم با خود در پی داشته است که هرفرد وصنفی از منظر خاستگاه فکری وطبقاتی خویش می تواند به آن بپردازد.

✍️اما اینکه با اظهار یک عالم دینی عده ای برآشوبند وبنای اتهام وتوهین را آغاز نمایند،کار خردپسندانه ای نیست ،زیرا وقتی که در باره ی مساله مهمی مانند کرونا پنهانکاری می شود ،ومنشأ آن مشخص نمی شود به طور قطع احتمالات وشایعات فراوانی در باره ی آن پخش ومنتشر می گردد. چرا ما باید ما واقعیت‌ هارا نپذیریم؟ سوالات وپرسش های زیادی درباره ی انتقال ویروس کرونا در دل وذهن هزاران ایرانی وجود دارد که هنوز پاسخ شفافی به آن داده نشده است. همانطور که برخی هواپیمایی ماهان را عامل انتقال می دانند،عده ای تاجر چینی یا ایرانی را عامل می دانند وعده ای طلاب را .

✍️اکنون که مولانا عبدالحمید در کنار انتقال ویروس از سوی طلاب چینی به بحث تبلیغ تشیع از سوی این دانشگاه ویا شیعه کردن جوانان اهل سنت خارجی اشاره ای کرده اند،چرا باید دچار عصبانیت وحساسیت شویم ؟ حرف حق که جواب ندارد. بارها از سوی مسؤولان دانشگاه گفته شده که هدف ما تغییر وتبلیغ مذهب است ،به عنوان مثال در سال هشتاد وچهار که رئیس آن وقت دانشگاه از کمبود بودجه شکایت می کند که هشتاد وهفت ملیارد است ومی گوید اگر ما سالی یک نفر را هم شیعه نمائیم  به هدف خود رسیده ایم. حال چه شده است که از اظهار نظر مولانا عبدالحمید نگران وناراحت شده اند؟ راستی ما انقلاب کردیم وشهید دادیم که از مردم پنهان کاری کنیم؟ وباید بلایی مانند کرونا افشاگر کارهای ما باشد که باوجود کلاس های کپری در چابهار وبشاگرد ما به فکر آوردن چینی ها برای آموزش با پول این ملت باشیم ،در حالی که یک بار از رفتار وحشیانه ی نظام ستمگر چین با مسلمانان انتقاد نکرده ایم؟

✍️آری جمعیت بیست ملیونی اهل سنت ایران حق دارند که از مسؤولان امر بپرسند ،آیا بیست در صد بودجه های تبلیغ مذهبی به حوزه های آن ها داده می شود ؟ ویا به طور پنهانی صرف طلاب چینی می شود که با ارمغان شومشان بدترین بحران سال را برای ملت ما ایجاد کردند. اما هرچه باشد ،نمی توان برای همیشه مسائل را از مردم پنهان کرد وحتی اگر فضای مجازی برخی از مسائل را آشکار ننماید ،خداوند به وسیله ی کرونا خیلی از موضوعات نهفته از دید مردم را برملا می نماید.که به سبب قراین ونشانه ها واسناد ومدارک قابل انکار نیست .کاش به جای مطرح شدن درخارج  وبیرون از مرزها به درون وداخل می پرداختیم وهمچنانکه امام جعفر صادق فرموده اند: کونوا دعاة الناس بأعمالكم، به طور قطع اگر این پول ها وبودجه ها صرف مردمان محروم ونیازمند وبیکار می شد ورضایت مردم حاصل می گشت ،خود به خود زمینه جذب ملت های دیگر را بدون صرف هزینه های کلان فراهم  می کرد ،همانگونه که نخبگان ومغزهای مسلمان وسرمایه های مادی وفکری به کشورهای غربی سرازیر می شوند وآنجا را موطن ومأواى خود قرار می دهند .امیدوارم حق پرسش وانتقاد که در جامعه ی اسلامی همگان از آن برخوردار هستند از هیچ شهروندی بویژه عالمان دین گرفته نشود ،همانگونه که استاد مطهری وآیة الله خامنه اى از وجود آزادی وانتقاد در زمان خلیفه ی دوم در سخنرانی هایشان اشاره نموده اند.

✍️پس باید کرونا را از جهتی نیز خیر دانست که موجب شد برخی از امور پنهان از مردم آشکار شوند که نمونه ی آن جامعة المصطفی است که تا قبل از کرونا زیاد با آن ،وظایف،برنامه ها وعملکردش آشنایی نداشتند.

دکمه بازگشت به بالا