اقتصادی

احتمال بیکاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل در واحدهای صنفی به دلیل شیوع کرونا

هوشیار فقیهی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی «اتاق اصناف ایران» گفته است: شیوع ویروس کرونا در کشور سبب کسادی کسب و کار واحدهای صنفی شده و اگر دولت اقدامی نکند، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از شاغلان این واحدها به بیکاران موجود می‌پیوندند.

به گفته‌ی آقای فقیهی، دولت باید تسهیلاتی برای حفظ اشتغال در کسب‌و‌کارها اختصاص دهد تا از ریزش بیشتر کارگران این واحدها جلوگیری شود.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی «اتاق اصناف ایران» خواستار بخشودگی بیمه و هزینه قبوض آب، برق و گاز و بخشودگی‌هایی در حوزه‌های مالیاتی و ایجاد خط اعتباری تسهیلات ارزان‌قیمت برای اصناف شد. معاون اتاق اصناف در وبینار «انجمن بهره‌وری ایران» ‌گفت که سود اصناف در دو برهه از سال کسب می‌شود؛ یک‌ بار در شرف شروع مدارس در مهرماه و یک بار در آستانه سال نو. اصناف در این دو بازه، به دنبال کسب سود و پوشش و جبران هزینه‌های بالاسری خود هستند. اما شیوع کرونا کسب و کار آن‌ها را در آستانه سال نو کساد و تعطیل کرده است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از هوشیار فقیهی، نوشته است: «بیشترین اثرگذاری از این همه‌گیری بر رستوران‌ها، خشک‌شویی، عکاسی، غذا، قنادی، قهوه‌خانه، کالای خواب، کیف و کفش، مبلمان، آرایشگری، آجیل و خشکبار، تالار جشن و پذیرایی بوده است و در مجموع بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل تحت تأثیر این همه‌گیری هستند.»

به گفته‌ی معاون اتاق اصناف ایران، «احتمال بیکاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل در واحدهای صنفی وجود دارد و اگر این را به آمار بیکاری موجود اضافه کنیم، مسائل بزرگ‌تری برای جامعه به‌وجود خواهد آمد.»

دکمه بازگشت به بالا