حقوق بشر

مقامات قضایی ایران به سازمان بهداشت جهانی اجازه ندادند تا از اندرزگاه ۴ اوین بازدید کنند

با وجود شیوع گسترده کرونا در زندان‌های ایران و ابتلاء ده‌ها نفر از زندانیان به این بیماری، مقام‌های قضایی با درخواست بازدید ماموران سازمان جهانی بهداشت از زندان اوین مخالفت کرده‌اند.

درخواست مرخصی زندانیان سیاسی نیز همچنان بدون نتیجه مانده است.

بر اساس گزارش‌های منتشره در روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه،‌ مقام‌های جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته با درخواست ماموران سازمان جهانی بهداشت برای بازدید از اندرزگاه شماره چهار زندان اوین در پی گزارش‌هایی درباره شیوع کرونا در آن، مخالفت کرده‌اند.

این درخواست هم‌زمان با حضور آن‌ها در ایران برای تحویل محموله‌های تجهیزات و امکانات بهداشتی و کمک به مقابله با همه‌گیری کرونا مطرح شد.

خانواده برخی زندانیان نیز ضمن اشاره به کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی گفته اند که بیماران پس از مراجعه به درمانگاه زندان تنها با تجویز قرص استامینوفن به بند خود بازگردانده می‌شوند.

ایران اینترنشنال روز پنجشنبه به نقل از یک زندانی در فشافویه خبر داد که بسیاری از زندانیان این زندان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و به دلیل عدم رسیدگی و فقدان امکانات، کنترل بحران از دست مسئولان زندان خارج شده و روزانه گزارش‌هایی از فوت زندانیان منتشر می‌شود.

پیشتر گزارش‌های مشابهی از وضعیت نامناسب بهداشتی در زندان‌های قزل‌حصار، رجایی‌شهر، زنجان، زاهدان و ارومیه نیز منتشر شده بود.

 

دکمه بازگشت به بالا