تازه‌های سیاسی

دولت افغانستان: بازگشت سیل‌آسای مهاجران از ایران خطر کرونا را افزایش داده است

حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران افغانستان نسبت به تبعات «بازگشت سیل‌آسای» مهاجران این کشور از ایران و خطر ابتلای آن‌ها به ویروس کرونای جدید در مسیر و نقطه صفر مرزی ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور مهاجران افغانستان تعداد مهاجرانی را که به صورت روزانه از مرز اسلام‌قلعه به این کشور باز می‌گردند، ۹ تا ۱۰ هزار نفر اعلام کرد.

عالمی بلخی در یادداشتی در صفحه فیسبوک خود از مهاجران خواسته است که به صورت تدریجی به افغانستان بازگردند و دستورالعمل‌های احتیاطی را به صورت جدی رعایت کنند.

وزارت بهداشت افغانستان روز شنبه از ثبت سه مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در ولایت‌های کاپیسا، بلخ و سمنگان خبر داد. شمار رسمی مبتلایان به این بیماری در افغانستان به ۱۱ نفر رسیده است که بیشتر آن‌ها از ایران بازگشته‌اند. وزارت بهداشت افغانستان همچنین اعلام کرده‌است ۱۸۱ مورد مشکوک به کرونا را بررسی کرده و در حال بررسی ۵۲ مورد دیگر است.

طبق اعلام وزارت مهاجران افغانستان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بیش از ۱۶ هزار مهاجر افغانستانی به صورت داوطلبانه و از طریق مرز اسلام قلعه، ولایت هرات از بازگشته‌اند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است تا کنون شش مهاجر افغانستانی به‌دنبال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ایران جان خود را از دست داده‌اند. مراجع رسمی ایران تاکنون درباره تعداد مبتلایان و قربانیان افغانستانی ویروس کرونا سکوت کرده‌اند.

دولت افغانستان برای محدود کردن شیوع کرونا مدارس، مراکز آموزشی و تمامی فعالیت‌های ورزشی را تعطیل اعلام کرده‌ است. محمد اشرف غنی نیز در نخستین جلسه شورای امنیت ملی افغانستان دستور داده است از تجمعات، جلوگیری و از برگزاری جشن نوروز خودداری شود.‌

 

دکمه بازگشت به بالا