تازه‌های سیاسی

حسن روحانی به بهانه کرونا خواستار شکستن تحریم‌های آمریکا شد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نامه‌ای به تعدادی از روسای کشورها با اشاره به شیوع کرونا خواستار شکستن و رفع تحریم‌های آمریکا علیه نظام تهران شد.

حسن روحانی در این نامه مدعی شده که تحریم‌ها در مداوای بیماران مبتلا به کرونا در ایران اخلال ایجاد است.

پیش از حسن روحانی؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در نامه‌هایی به چند سازمان بین‌المللی مدعی شده بود که تحریم‌های آمریکا شامل تجهیزات پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی می‌شود.

لاریجانی در این نامه‌ها خواستار هم‌صدایی جامعه بین‌المللی برای لغو فوری همه تحریم‌ها شد.

در مقابل؛ آمریکا بارها اعلام کرده که صادرات اقلام انسان‌دوستانه از جمله وسایل پزشکی به ایران شامل تحریم نیست.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز به تازگی تاکید کرده که تحریم‌های ایالات متحده مانعی در زمینه مشارکت انسان‌دوستانه کشورها برای مقابله با کرونا در ایران نیست.

اخیرا اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان به ترتیب پنج میلیون یورو و پنج میلیون دلار برای کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص دادند و چندین محموله اقلام پزشکی توسط چین و سازمان بهداشت جهانی تحویل مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اخیرا پیشنهاد کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا را رسما از طریق سفارت سوئیس ابلاغ کرد، اما وزارت خارجه ایران با رد این پیشنهاد، آن را «بازی‌ سیاسی‌-روانی» خواند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هشتم اسفند ماه مجوز تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران در رابطه با تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه را صادر کرد و ایران نیز تأیید کرد که معامله‌ای به ارزش دو و نیم میلیون دلار برای خرید دارو از طریق یک شرکت سوئیسی در چهارچوب این سازوکار انجام شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا