سیاسیمقاله

“کرونا” وتاثیر آن بر اقتصاد کشور و جهان

#آرش_صالحی

✍️صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و تعدادی از بانک‌های مرکزی کشورها، یک دوره رکود اقتصادی را برای جهان پیش بینی کرده اند.

 

✍️سازمان جهانی همکاری و توسعه اقتصادی، پیامدهای ناشی از بیماری کرونا را بزرگترین چالش اقتصادی جهان پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. “دویچه ولیه” نوشت: نرخ رشد اقتصادی جهان می‌تواند به نصف کاهش یابد.

 

✍️شوک اقتصادی ناشی از شیوع “ویروس کرونا” چشم‌انداز کمترین میزان رشد اقتصادی طی ۲۷ سال گذشته برای کشور چین را نشان می دهد. کاهش تولید فرانسه و آلمان، در پایان سال ۲۰۱۹، زمانی که هنوز “ویروس کرونا” شایع نشده بود، به ترتیب ۳/۵ و ۲/۶ درصد گزارش شده است. خبر کوچک شدن اقتصاد ژاپن با نرخ منفی ۶ درصد نیز مربوط به چند ماه قبل از شیوع کرونا می باشد. افزودن محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا به تولیدات و تجارت بسیاری از کشورها تحمیل کرده، چشم‌انداز سال ۲۰۲۰ را تیره‌تر می‌کند.

 

✍️شرایط اقتصاد چین طبیعتاً از همه‌جا وخیم‌تر است. مصرف زغال‌سنگ (یکی از مهم ترین منابع انرژی چین) کاهش حدود ۴۰درصدی داشته است! و این در خصوص چین یک تراز هشدار دهنده است. میزان فروش در بخش‌های خواروبار، خودروی سواری و گوشی همراه هم در چین کاهش چشمگیری داشته است. با این اوصاف تردیدی نیست که “ویروس کرونا” یک شوک اقتصادی تمام‌عیار در مقیاس جهانی نیز وارد نماید.

 

✍️پس از گسترش شیوع “کرونا” از چین به سایر کشورها و رکود شدید تولید و تجارت کشورها، تقاضای جهانی نفت به شدت کاهش یافت و روز دوشنبه ۱۹ اسفند منجر به سقوط آزاد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شد. قیمت نفت “برنت” برای اولین بار در ٢٠ سال اخیر در یک روز در حدود ۳۱ درصد کاهش یافت و به حدود ۳۱ دلار در هر بشکه رسید.

 

✍️کارشناسان امکان ادامه سقوط قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند. “گلدمن ساکس” بانک معروف آمریکا، روز دوشنبه کاهش قیمت نفت را تا ۲۰ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است! در چنین اوضاعی و با شرایط تحریمی، جمهوری اسلامی باید نفت این سرزمین را به زحمت به قیمت بشکه ای ۱۰ دلار بفروشد! که این نرخ، از قیمت تمام شده آن بیشتر است! و این یعنی کسر بودجه  شدید دولت جمهوری اسلامی و تورم افسار گسیخته در سال آینده.

 

✍️در شرایط شیوع گسترده “کرونا” در ایران و با وجود اقتصاد به زمین خورده کشور و نیاز مالی مردم، سپاه کماکان بیت المال ناچیز مردم ایران را صرف نظامی گری در سوریه و عراق می کند. بودجه ۱۳۹۹جمهوری اسلامی نشان می دهد که سهم حوزه های علمیه شیعه از تخصیص این بودجه، به تنهایی از سهم تمام بخش تولید و بهداشت کشور بیشتر است!

 

✍️با وجود این تخصیص بودجه تاسف آور، جمهوری اسلامی به بهانه مقابله با “کرونا” از صندوق بین‌المللی پول تقاضای پشتیبانی مالی به میزان پنج میلیارد دلار کرده است! رئيس بانک مرکزی جمهوری اسلامی، درخواستی در این رابطه خطاب به رئیس صندوق بین‌المللی پول ارسال کرده است. مردم هم در فضای مجازی نوشتند: پرداخت این پول به “رژیم آخوندی” همه اش ضرر است، چون اگر به رژیم آخوندی برسد، خرج مدرسه های آخوندها در سطح جهان و جنگ افروزان فاطمیون و زینبیون خواهد شد!

 

✍️در شرایط تحریمی، بهای دلار و سایر ارزها در ایران از طریق میزان ورود آن از مرزهای هرات و سلیمانیه تعیین می‌شد، که در اثر مسدود شدن مرزهای قانونی رو به افزایش نهاد. مبادله ارزی با افغانستان و عراق یکی از منابع مهم تامین ارز جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد. اما شیوع بیماری کرونا، این دو منفذ حیاتی جمهوری اسلامی برای کسب درآمد ارزی، را نیز مسدود کرد.

 

✍️اما جمهوری اسلامی برای بقای حکومت خود، از طریق روابط ویژه خود با “طالبان” افغانستان و به صورت غیر رسمی از طریق مرزهای “ماهی رود” سربیشه و مرز “یزدان” زیرکوه، در خراسان جنوبی و همچنین مرز میلک زابل به تبادل سوخت با دلار می پردازد‌. از سوی دیگر کردهای شیعه(فیلی) خانقین و سلیمانیه عراق وهمچنین برخی دیگر از همپیمانان آنان در این برهه از زمان، برای رساندن دلار به جمهوری اسلامی از طُرُق غیر رسمی، بسیار فعال شده اند.

✍️اما آیا این میزان ارز حداقلی برای تامین مایحتاج حدود ۸۵میلیون ایرانی کافیست؟ بی شک خیر!

دکمه بازگشت به بالا