حقوق بشر

یک فعال کارگری: کارگران بی‌سپر‌ترین افراد در برابر کرونا هستند

هم‌زمان با شیوع کرونا هزینه سبد معیشتی کارگران به‌ بالاترین سطح خود در چند دهه گذشته رسیده است. اکثر کارگران در ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نهادهای دولتی هنوز تصمیمی جدی برای جبران خسارت کارگرانی که کسب و کارشان به دلیل بحران کرونا تعطیل شده و همین‌طور برای ایمن کردن کارگرانی که همچنان مشغول به‌ کارند، اتخاذ نکرده‌اند. هادی ابوی، فعال کارگری و سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، روز شنبه ۲۴ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، با اشاره به کم شدن یا به صفر رسیدن درآمد برخی از کارگران به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: کارگران در شرایط عادی قادر به تأمین معیشت خود نیستند.

آقای ابوی افزود: کارگران اگر قرارداد داشته باشند و حقوق حداقلی بگیرند، در بهترین حالت یک سوم هزینه‌های خود را تامین می‌کنند. کارگری که به نان شب محتاج است چه‌طور قرار است مواد ضدعفونی کننده بخرد یا با تغذیه مناسب، ایمنی بدن خود را افزایش دهد.

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با تشبیه کارگران به «بی‌سپر‌ترین افراد در برابر کرونا» خواستار اجرای طرح‌هایی فراگیر برای ایمن کردن کارگران از خطر کرونا و پشت سر گذاشتن این بحران شد: «به نظر می‌رسد نیازمند یارانه‌ای هستیم که به همه افراد متضرر از کرونا تعلق گیرد. در این بین کارگران نیازمند باید در اولویت باشند.» گفته‌های این فعال کارگری در حالی است که کارگران ایرانی بارها در تجمعات اعتراضی خود اعلام کرده‌اند دستمزد فعلی آنها با هزینه‌های زندگی تناسبی ندارد. به گفته کارشناسان در حال حاضر سطح معیشت خانواده‌های کارگری در ایران پنج برابر زیر خط فقر قرار دارد. با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در ایران، حمایت‌های جدی دولت برای کم شدن فشارهای اقتصادی بر کارگران ایرانی بیش از گذشته لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا