تازه‌های سیاسی

ادامه سرکوب و تسویه‌حساب قوه قضاییه با فعالان سیاسی و مدنی در سایه کرونا

قوه قضاییه ایران می‌گوید به دلیل شیوع کرونا ۷۰ هزار زندانی مرخص می‌شوند. اما، بازداشت و فشار بر فعالان سیاسی و مدنی همچنان ادامه دارد. نهادهای بین‌المللی و گزارشگران بدون مرز آلمان خواستار آزادی تمام زندانیان در ایران شده‌اند.

بسیاری از نهادهای حکومتی از جمله مجلس شورای اسلامی‌ تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند و شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی در قرنطینه به سر می‌برند.

دستگاه قضایی اما همچنان بی‌وقفه فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را سرکوب می‌کند. مهدی حاجتی عضو سابق شورای شهر شیراز که از عدم شفافیت قوه قضاییه در زمینه آزادی زندان به دلیل شیوع کرونا گله داشت‌، پنج‌شنبه ۲۲ اسفند بازداشت شد. قوه قضاییه اعلام کرده بود به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا ۷۰ هزار زندانی را به طور موقت آزاد می‌کند.

مهدی حاجتی در اکانت شخصی خود در شبکه احتماعی توییتر نوشته بود: «پدر علی عابدینی فرد از زندانیان سیاسی زندان عادل آباد شیراز در رفت و آمد و پیگیری‌های مرخصی فرزند خود، به کرونا مبتلا و متاسفانه فوت کردند. آنچه از این بخشنامه ها نصیب زندانیان سیاسی می شود مرگ است.»

او حال به اتهام “نشر اکاذیب” بازداشت شده است. اما وضعیت حسین دائمی پدر آتنا دائمی نشان می‌دهد، گفته‌های مهدی حاجتی شامل خانواده بسیاری از زندانیان می‌شود.

حسین دائمی که پیگری وضعیت دخترش در زندان اوین است ۲۰ اسفند با انتشار یک پیام ویدئویی در شبکه توییتر گفت که وضعیت آتنا وخیم است و علی‌رغم اینکه او بیمار است و باید در بیمارستان بستری شود، با مرخصی آتنا موافقت نشده است.

کتی رجبی خواهر سام رجبی، یکی از فعالان محیط‌زیست زندانی گفته است: «من به شدت نگران وضعیت برادرم هستم. سام بیمار است و خونریزی دارد، طوری که هر چند روز یک‌بار به بیمارستان اعزام  می‌شد. اما حال به دلیل شیوع ویروس کرونا تمام اعزام‌های بیمارستانی متوقف شده است.»

از قرار دستور قوه قضایی برای آزادی موقت زندانیان، شامل حال سام رجبی هم نمی‌‌‌شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا