سیاسیمقاله

سالروز ترور “سعید حجاریان” و نگاهی به حقایق آن

#آرش_صالحی

✍️” سعید حجاریان کاشانی”(در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی معروف به سعید مظفری) از مسئولین امنیتی سابق جمهوری اسلامی و فعال سیاسی کنونی است.

 

✍️وی از اعضای دفتر مرکزی “حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی” و از چهره‌های مطرح جنبش دوم خرداد و هجده آبان، معروف به تئوریسین جریان موسوم به “اصلاحات” است که در سال ۱۳۷۸ توسط “سعید عسگر” مقابل شورای شهر تهران ترور شد.

 

✍️” حجاریان” از این ترور جان به در برد، اما از آن پس زندگی را بر صندلی چرخدار می‌گذراند و دچار اختلالات شدید گفتاری شده‌است. به گفتهٔ حجاریان، او یک بار دیگر نیز در سال ۱۳۶۰ مورد سوءقصد “مجاهدین خلق” قرار گرفته بود.

 

✍️” سعید عسگر” به کمک “محسن مجیدی” هم‌دست او که موتور را می‌راند حجاریان را در ۲۲ اسفند ۱۳۷۸ در روی پلکان ساختمان شورای شهر مورد سوءقصد قرار داد. گلولهٔ شلیک شده به گونهٔ “سعید حجاریان” اصابت کرد و وارد گردن او شد. او به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند.

 

✍️  “سعید عسگر” در زمان ترور بیست سال داشت و دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب بود. وی پس از دستگیری، به ۱۵ سال زندان محکوم شد، اما در کمتر از یک سال از زندان آزاد شد.

 

✍️بعدها، “سعید عسگر” در جریان جنبش دانشجویی خرداد ۱۳۸۲ همراه با عده‌ای به خوابگاه شهید همت(طرشت) دانشگاه علامه طباطبایی حمله‌ور شدند و به سرکوب دانشجویان پرداختند.

 

✍️” محسن مجیدی”(راکب موتور ۱۰۰۰سی سی) در جلسه دادگاه به صراحت از قصد اولیه خود می گوید: حجاريان دانشجويان را به بيراهه كشيد، او عامل فساد است و می‌خواهد حكومت اسلامی را براندازد.

 

✍️” مجیدی” در بخشی دیگر از اظهارات خود در جلسه محاکمه با ذکر جزئیات بیشتری از لحظه ترور می آورد: من متوجه شدم حجاريان آمد. عسگر حركت كرد و من موتور را روشن كردم. سعيد عسگر زحمت شليك را كشيد! من به عسگر گفته بودم كه به عنوان تنبيه يك تير به فك متحركش بزند البته عسگر گلن گدن را بد كشيد و صدای زيادی داد و به همين دليل حجاريان شنيد و برگشت پس به جای فك، گلوله به گونه‌ی او اصابت كرد.

 

“✍️محسن رفیق دوست” وزیر سپاه(زمان تأسیس وزارت سپاه در سال ۱۳۶۱) می گوید: همان زمان من با “علی ربيعی” تماس گرفتم و سعيد عسگر را به‌عنوان ضارب معرفی کردم. علی ربيعی هم تعجب کرد و گفت از کجا می دانی؟ به برادر سعيد حجاريان (مسعود حجاريان) که با من همکار بود صراحتا گفتم من می دانم اين کار “سعيد عسگر” بوده است، چون چند روز قبل از آن نيز “ابوالقاسم شفيعی” را ترور کرده بود و او از ناحيه‌ گردن و فقسه سينه مجروح شده بود.

 

“✍️سعید حجاریان” ۱۵ سال بعد در مصاحبه‌ای نقش سعید عسگر در ترور خود را، همچون نقش ماشه دانست و گفت: معتقدم سعید عسگر در جریان ترور من کاره‌ای نبود. عسگر تنها ماشه بود. آنهایی که ماشه را کشیدند مهم هستند. ترور من به‌دلیل پیگیری‌ پرونده گروه‌های خودسر در موضوع قتل‌های زنجیره‌ای بود!

 

“✍️سعید حجاریان” درباره چگونگی فعالیت های سیاسی اش میگوید: اولین جرقه‌های فکری و سیاسی ام در زمان شاه و از سال سوم دبیرستان با خواندن کتاب‌های “آل احمد” شروع شد. یک معلم توده‌ای داشتیم که به ما کتاب می‌داد، شروع کردم به کتاب خواندن، به واسطه آن‌ ۲ سال قبل از کنکور می‌رفتم دانشکده فنی و از کتابخانه چپی‌ها و اسلامی‌های دانشکده فنی کتاب می‌گرفتم، کم کم به دکتر شریعتی و مرتضی مطهری علاقه‌مند شدم.

 

✍️کارشناسان امنیتی “سعید حجاریان” را مسبب شکست کودتای نوژه می دانند. “محمدی ری شهری” دادستان وقت ارتش در این خصوص می‌گوید: نزدیک غروب آفتاب روز ۱۷/۴/۱۳۵۹، “سعید حجاریان” که با کمیته اداره دوم ارتش همکاری داشت به دفترم آمد و هیجان‌زده گفت کار خصوصی دارم. چند نفر در دفتر بودند، به من نزدیک شد و آرام گفت: امشب قرار است کودتا شود! بدین سان با اطلاع و پیگیری حجاریان “کودتای نوژه” کشف و خنثی شد.

 

“✍️سعید حجاریان” در رابطه با اینکه چطور ازین کودتا مطلع شده می‌گوید، مخبر های دفتر نخست وزیری اکثراً توده ای(کمونیست) بودند، توده‌ای‌ها به من اطلاع داده بودند.

 

✍️جوانان توده ای(کمونیست) بعضی وقت‌ها هم خبر می‌دادند که فلان کس روابط مشکوک دارد، آن‌ها در یکی از زیرشاخه‌ها منبع داشتند و اخبار جلسات آنها(مجاهدین خلق) را می‌دادند.

 

✍️اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی “محمدی ری‌شهری” بود که او را به‌عنوان بنیانگذار وزارت اطلاعات به همراه سعید حجاریان می‌دانند. سعید حجاریان به سبب آشنایی با اسناد ساواک و موساد و ترکیه به عنوان طرح و برنامه و برای سازماندهی اطلاعاتی وارد وزارت اطلاعات شد و شروع به طراحی داخلی ساختار و طراحی نظام وزارتخانه کرد. او دربارهٔ چگونگی تأسیس وزارت اطلاعات می‌گوید: من و بچه‌های سازمان اولین طرح تأسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را تهیه کردیم.

 

 

دکمه بازگشت به بالا