تازه‌های سیاسی

وعده ایران برای تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی در دو هفته آینده

به گزارش رویترز؛ فرهاد پرورش، نماینده ایران در سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی (ایکائو) قول داده است که اگر تهران حتی نتواند جعبه سیاه هواپیما را به اوکراین تحویل دهد، آن را به فرانسه خواهد داد.

نماینده ایران در این سازمان گفته است جمهوری اسلامی قبلا از همه کشورهای درگیر خواسته بود در فرآیند بازخوانی جعبه سیاه هواپیما مشارکت کنند.

مقام‌های نظام تهران بعد از چند روز پنهانکاری، نهایتا تحت فشار جامعه جهانی ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را تایید کردند اما اصرار داشتند جعبه سیاه هواپیما باید در ایران بازخوانی شود.

اوکراین چندین بار خواستار تحویل جعبه سیاه این هواپیما شده است.

با این حال، مقام‌های ایرانی از زمان سقوط هواپیما مواضع ضدونقیضی اتخاذ کرده‌اند. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، اواخر بهمن‌ماه گفته بود اگر نتوانیم اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی را بازخوانی کنیم، با هماهنگی کی‌یف جعبه سیاه را برای بازخوانی به کشور ثالث می‌فرستیم.

ولی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ۲۶ بهمن در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت: قادر به خواندن جعبه سیاه نیستیم اما آن را تحویل هم نمی‌دهیم.

حال رویترز گزارش داده که دولت کانادا از اعلام تحویل جعبه سیاه این هواپیما دلگرم شده است.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی و نیز تعدادی از اتباع افغانستان، سوئد و بریتانیا بود که همه آنها کشته شدند.

وکلای کانادایی؛ بهمن‌ماه، به نیابت از بستگان قربانیان این پرواز، پرونده‌ای جهت دریافت غرامت به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار کانادا در دادگاه‌های این کشور گشوده‌اند.

پنهان‌کاری مقام‌های نظام تهران درباره‌ی فاجعه‌ی سرنگونی این هواپیما با دو موشک سپاه، تظاهرات ضدحکومتی در ایران را به‌دنبال داشت.

دکمه بازگشت به بالا