تازه‌های سیاسی

وزیر خزانه داری آمریکا: تحریم‌ها مانع همکاری کشورها با ایران برای مبارزه با کرونا نیست

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است: تحریم‌های ایالات متحده مانعی در زمینه مشارکت انسان‌دوستانه کشورها برای مقابله با کرونا در ایران نیست.

اخیرا اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان به ترتیب پنج میلیون یورو و پنج میلیون دلار برای کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص دادند و چندین محموله اقلام پزشکی توسط چین و سازمان بهداشت جهانی تحویل مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

با این‌حال، جمعه هفته گذشته محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران مدعی شد که «آمریکا تحریم‌های غیرقانونی را با هدف خالی کردن منابع مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا در ایران تشدید می‌کند».

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز روز سه‌شنبه در نامه‌هایی به چند سازمان بین‌المللی مدعی «تحریم‌های پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی ایران توسط آمریکا» شد.

از سوی دیگر؛ آمریکا بارها اعلام کرده که صادرات اقلام انسان‌دوستانه از جمله وسایل پزشکی به ایران شامل تحریم نیست.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اخیرا پیشنهاد کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا را رسما از طریق سفارت سوئیس ابلاغ کرد، اما وزارت خارجه ایران این پیشنهاد را رد کرد و آن را «بازی‌ سیاسی‌-روانی» خواند.

آمریکا همچنین هشتم اسفند مجوز تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه از طریق کانال مالی که سوئیس برای ایران طراحی کرده است را صادر کرد.

در داخل نیز عملکرد نظم تهران در رویارویی با انتشار ویروس کرونا، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

از آن‌جمله می‌توان به گزارش انتشاریافته از سوی ایلنا اشاره کرد که محمد مختاری، کاپیتان تیم داماش گیلان در پی انتقاد از نحوه برخورد مسئولان با شیوع کرونا از سوی سازمان اطلاعات سپاه قدس گیلان بازداشت شده است. پیشتر؛ رییس دادگستری قم از بازداشت یک پرستار در این رابطه خبر داده بود.

 

دکمه بازگشت به بالا