تازه‌های سیاسی

پوتین راه را برای پنجمین دور ریاست جمهوری خود هموار کرد

مجلس سفلای پارلمان روسیه با تغییراتی در قانون اساسی، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فعلی آن کشور امکان داد تا برای پنجمین دور انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندید شود.

دوما سرانجام به انجام تغییراتی در قانون انتخابات ریاست جمهوری روسیه، به منظور برداشتن محدودیت دوره‌های نامزدی ریاست جمهوری رای مثبت داد. این تغییرات با ۳۸۲ رای مثبت و ۴۴ رای ممتنع تصویب شدند. هیچ نمایند‌ه‌ای رای منفی نداد.

پیشترحزب روسیه متحد طرحی را پیشنهاد کرده بود که بر اساس آن یا محدودیت زمانی برای دوره ریاست جمهوری برداشته شود، یا قوانین طوری تغییر کنند که پوتین بتواند مجددا کاندیدای ریاست جمهوری گردد. پوتین هم از این خواسته حمایت کرده بود.

ولادیمیر پوتین گفته است که چنین تغییری جای نگرانی ندارد. زیرا موتور اصلی “اصلاحات” در قانون اساسی خود او بوده است. او در سخنرانی‌ای که در همین رابطه کرد گفت در اصل این مردم روسیه‌اند که می‌خواهند او در قدرت بماند. پوتین طوری وانمود کرد که گویا تنها به این خواست گردن گذاشته و نقشی در آن نداشته است.

ولادیمیر پوتین برای تاکید بر بی طرفی خود در سخنرانی‌‌اش تاکیید کرد، که این اصلاحات باید به تایید دادگاه قانون اساسی نیز برسد و روشن شود که چنین تغییراتی با اصول و مفاد اصلی قانون اساسی مغایرتی ندارد.

 

دکمه بازگشت به بالا