تازه‌های سیاسی

رییس جمهور افغانستان فرمان مشروط آزادی زندانیان طالب را امضاء کرد

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز سه شنبه اعلام کرد که رییس جمهور آنکشور، فرمان عفو و رهایی زندانیان طالب را به مناسبت آغاز و انجام مذاكرات صلح میان حکومت و گروه طالبان، امضاء کرده است.

در این فرمان به چند ماده اشاره شده است.

مادۀ اول: زندانیان كه با استفاده از اين فرمان رها می‌شوند مكلف به ارايه تعهد كتبی مبنی بر عدم برگشت آنان به صفهای جنگ می باشند و رهایی زندانیان مربوط به این فرمان، پس از تكميل روند بايومتريک آنان، صورت می‎گيرد.

‏در مادۀ دوم فرمان عفو مشروط طالبان آمده است: عفو مجازات و رهایی ۱۵۰۰ طالب از زندان به نشانۀ حسن نیت و توقیف خانه پروان از تاریخ ۲۴ حوت سال جاری، آغاز می‌گردد. که روزانه ۱۰۰ تن از زندانیان طالب با در نظرداشت سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقی مانده، رها می شوند.

‏مادۀ سوم این فرمان می گوید: پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیئت تعیین شده از جانب حکومت و طالبان، در هر دو هفته به شمار ۵۰۰ زندانی طالب که مجموع شان به ۳۵۰۰ تن می‎رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت‌ها به طور چشمگیر کاهش یابد، رها گردند.

‏و در ماه چهارم گفته شده: دفتر شورای امنیت ملی مسؤولیت تطبیق این فرمان را بر عهده دارد.

پیش از این، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مخالفت اش را با رهایی تمامی زندانیان طالب، اعلام کرده بود.

این کمیسیون می‌ گوید آن طالبانی که در زندان‌های افغانستان به جرم جنایت‌ های جنگی به سر می برند، نباید از بند رها شوند.

اما سخنگوی دفتر طالبان در قطر روز گذشته گفت که فهرست پنج هزار زندانی را به امریکا سپرده اند و یکی از شرط‌های این گروه این است که این زندانیان یا در یک دشت و یا هم در زندان ها پس از تایید این گروه به آنان سپرده شوند.

بر بنیاد توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان، گفتگوهای بین الافغانی باید روز سه شنبه برگزار می شد؛ اما تأخیر در رهایی پنج هزار طالب مانع اصلی برگزار نشدن این نشست شده است.

دکمه بازگشت به بالا