اقتصادی

رویترز: یک چهارم سکوهای نفتی ایران بلا استفاده شده‌اند

​​​​​​​خبرگزاری رویترز نوشته به دلیل تحریم‌ها، یک‌چهارم از سکوهای نفتی ایران، عملاً بدون استفاده‌ شده‌اند. شیوع کرونا، کاهش تقاضا و افت قیمت نفت و گران بودن قطعات یدکی، اقتصاد نفتی ایران را تحت سخت‌ترین فشارها قرار داده است.

خبرگزاری رویترز این مسئله را نشانه خوبی برای تهران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نداسته، چراکه ظرفیت تولید نفت در چارچوب برنامه‌ریزی‌های این سازمان، با اختلال مواجه می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه ۲۰ اسفندماه با انتشار گزارشی که بر اساس بررسی‌های اسنادی و گفتگو با کارشناسان و فعالان صنعت نفت تهیه شده، تصریح کرد که حتی در صورت کاهش تنش‌ میان واشینگتن و تهران، جمهوری اسلامی‌ایران به سختی می‌تواند میزان تولیدات نفت خود را به زمان قبل از تحریم‌های آمریکا بازگرداند.

تولید نفت ایران از اوایل سال ۲۰۱۸ و بعد از شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا به کمتر از دو میلیون بشکه در روز؛ یعنی نصف تولید قبلی خود رسید. همزمان کشورهای کمتری برای خرید نفت از ایران علاقه نشان دادند.

ادامه این وضعیت یعنی کاهش همزمان تولید و صادرات نه تنها باعث رکود اقتصادی در کشور و از دست رفتن مهم‌ترین تکیه‌گاه اقتصادی دولت برای اداره کشور شد، بلکه فعالیت بسیاری از سکوهای نفتی را به سمت تعلیق و تعطیلی برد و تعداد زیادی از کارکنان و کارگران در صنعت نفت ایران بیکار شدند؛ موضوعی که خبرگزاری رویترز از آن با عنوان “اخراج گسترده” در صنعت نفت ایران نام برده است.

بروز شیوع ویروس کرونا در بیش از ۱۱۰ کشور هم تاکنون منجر به کاهش شدید قیمت نفت شده و در این میان ایران به عنوان یکی از کانون‌های شیوع این ویروس، در کنار دست‌و‌پنجه نرم کردن با بیماری کووید ۱۹، حالا روزهای بسیار سخت اقتصادی را سپری می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا