تازه‌های سیاسی

سعودی: ایران تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با کرونا را تضعیف می‌کند

عربستان سعودی می گوید حکومت ایران به طور مستقیم مسئول شیوع ویروس کرونا در جهان است.

کابینه عربستان در نشست دهم مارس خود به ریاست ملک سلمان، پادشاه این کشور، ایران را به رفتارغیر مسئولانه  و تضعیف تلاش‌های بین المللی برای مقابله با کرونا متهم کرد.

مقام‌های عربستان گفته‌اند ۲۰ شهروند این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که بیشتر آنها از ایران برگشته‌اند.

عربستان می‌گوید دولت ایران به شهروندان سعودی بدون زدن مهر ورود و خروج در گذرنامه‌های آنها، اجازه ورود به خاک خود را داده و این کار را “یک خطر بهداشتی جدی” و “بی‌توجهی آشکار” به تلاش‌های جهانی در مبارزه با این ویروس خوانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر گفته بود به غیر از اتباع بریتانیا، آمریکا و کانادا، برای دارندگان سایر گذرنامه‌ها، از الصاق برچسب و درج مهر ورود و خروج خودداری می‌شود.

عباس موسوی، سخنگوی این وزارتخانه گفته، مهر نزدن روی گذرنامه اتباع سعودی “ارتباطی با اتباع کشور خاص و یا کرونا نداشته ” و از عربستان درخواست کرده از “سیاسی کردن” بیماری کرونا و “فرافکنی” خودداری کند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس افزایش یافته و در اکثر موارد مبتلایان به ایران سفر کرده بودند.

روزنامه عکاظ که به دولت عربستان نزدیک است نوشته که شورای وزیران در نشست خود از ایران خواستند به مسئولیت خود در جلوگیری از شیوع این ویروس عمل کند.

عربستان اخیرا به دنبال مشاهده موارد تازه ابتلا به ویروس کرونا در استان شیعه‌نشین قطیف، این منطقه را قرنطینه کرد. شماری از افراد مبتلا در این استان، به تازگی از ایران برگشته بودند.

گفتنی است، اکنون برخی از کاربران شبکه های اجتماعی از ایران به عنوان صادرکننده ویروس کرونا به کشورهای منطقه از جمله، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه یاد می‎‌کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا