حقوق بشر

نامه شماری از کنشگران‌ به جاوید رحمان جهت اقدام فوری برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران

شماری از کنشگران داخل و خارج ایران در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، خواستار اقدام فوری برای آزادی زندانیان سیاسی در این کشور شدند.

در این نامه خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران آمده است: «بدلیل خطر گستردگی شیوع ویروس کرونا در ایران نیاز مبرم داریم که توجه شما را به شرایط زندانیان سیاسی عقیدتی در ایران جلب نماییم.

این نامه می افزاید: بر پایه میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، فراهم آوردن مراقبتهای پزشکیِ بهنگام و مناسب برای همه زندانیان بعنوان جزیی از وظایف مهم دولت محسوب میشود.

امضاکنندگان این نامه خطاب به جاوید رحمان، یادآور شده‌اند: با وجود اینکه ایران عضوی از خانواده امضاکنندگان میثاق‌های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است، با تاسف بسیار شاهد نقض مستمر حقوق زندانیان توسط جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارایه خدمات سلامتی و درمان پزشکی هستیم.

نویسندگان این نامه افزوده‌اند: برپایه منابع خبری ما از درون زندانها، محرومیت از خدمات سلامتی و درمان پزشکی بطور گسترده توسط جمهوری اسلامی اعمال میشود، و زندانیان اکنون در برابر خطر بسیار بزرگ آلوده شدن به ویروس کووید-۱۹ (کرونا) و مرگ هستند.

در این نامه؛ به شرایط نامناسب شماری از زندانیان سیاسی؛ از جمله: محمد نوریزاد، نازنین زاغری، عباس واحدیان شاهروری، کمال جعفری یزدی، عبدالرسول مرتضوی، محمد حسین سپهری، فاطمه سپهری، مهدی مهدوی‌فر، هاشم خواستار، جواهر لعل محمدی، سهیل عربی، آرش صادقی، زینب جلالیان، رضا مهرگان و سمانه نوروزی مرادی مبتلا به سرطان ، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، اسماعیل عبدی و محمد حبیبی اشاره شده است.

این نامه تصریح کرده که: «همچنین روح الله زم، امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی و بیش از ۱۵۰۰ زندانی سیاسی که بخش بزرگی از جنبش اخیر آبان ماه هستند، همگی تحت خطر اعدام و محرومیت از خدمات سلامت و درمان فوری قرار دارند و جانشان درخطر است.

اين نامه به امضای ۴۳ کنشگر؛ از جمله: شماری از خانواده‌های  زندانیان سیاسی و همچنین تعدادی از خانواده‌های قربانیان اعتراضات رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا