حقوق بشر

نامه آرش صادقی از زندان: عامل شیوع کرونا در ایران سکوت مقامات بود

آرش صادقی، زندانی سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج نامه‌ای سرگشاده در خصوص تعلل مسئولان کشور در اجرای طرح قرنطینه شهر قم و کنترل این بیماری نوشته است. آقای صادقی با اشاره به سخنان مسئولان و تصمیمات اشتباه آنان مبنی بر ادامه پروازها به کشور چین، برگزاری انتخابات مجلس و راهپیمایی ۲۲ بهمن مسئولیت شیوع این ویروس و در خطر بودن جان مردم را مقامات مسئول دانسته است.

این زندانی سیاسی در بخشی از نامه‌اش می‌نویسد: “عامل شیوع کرونا در ایران سکوت مقامات برای هر چه باشکوه برگزار کردن انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن و تعطیل نکردن اماکن مذهبی شهر قم به عنوان مرکز انتشار این بیماری بود.

وی تأکید کرده است: «راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات دوم اسفند، بهانه‌ای بود تا تمامی اطلاعات مربوط به ورود ویروس کرونا به ایران و شیوع آن در کشور پنهان بماند».

در بخش دیگری از این نامه‌ی سرگشاده، آمده است: در ادبیات حاکمان جمهوری اسلامی همواره یک دشمن فرضی وجود دارد تا در تمامی بحران‌ها (به جای پذیرش مسئولیت و پیشگیری) تقصیرها و قصورها به توطئه آن دشمن نسبت داده شود. آخرین مورد بحث بروز کرونا در ایران بود که به توطئه و شایعه‌پراکنی دشمنان نسبت داده شد.

آرش صادقی در نامه‌ی سرگشاده‌اش از زندان رجایی‌شهر تصریح کرده است: «شیوع یک بیماری مانند کرونا از شهر قم در تضاد با تمامی گفتمان‌های روحانیت است و از همین‌رو با قرنطینه این شهر مخالفت می‌شود.»

این زندان سیاسی در پایان نامه اش بیان داشته که اگر زیستن در چنبره دروغ، ستون اصلیِ نظام تمامیت خواه باشد، پس جای شگفتی ندارد که مهم‌ترین تهدید برای آن، زیستن در دایره حقیقت و واقعیت باشد. برای همین است که بیش از هر چیز دیگری سرکوب می‌شود…چون همه مشکلات واقعی و مسائل حیاتی را زیر پوسته ضخیمی از دروغ‌ها پنهان کرده‌اند.

آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

دکمه بازگشت به بالا