تازه‌های سیاسی

دادگستری قم از بازداشت یک پرستار به خاطر اعلام تعداد جان‌باختگان کرونا خبر داد

به‌رغم جان باختن شماری از پرستاران و پزشکان به دلیل کمبود تجهیزات حفاظت شخصی در جریان مقابله با کرونا، رییس دادگستری قم از بازداشت یکی از پرستاران بیمارستان‌های این شهر به دلیل انتشار آمار جان‌باختگان کرونا خبر داد.

علی مظفری، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استانداری قم، مدعی شد که این پرستار، در فضای مجازی، اقدام به ارائه‌ی آمارهای کاذب از تعداد فوتی‌های کرونا در این شهر نموده و موجب تشوش اذهان عمومی شده است.

رییس دادگستری قم، تأکید کرد که «این پرستار، سه روز در بازداشتگاه نگهداری شد.»

این مقام قضایی قم با ادعای اینکه «دستگاه قضایی قم با هر موضوعی که به آرامش روانی خدشه وارد کند به طور قطع و در کمترین زمان برخورد  خواهد کرد»، اعلام داشت: «هر گونه آماری باید از طریق مبادی رسمی باشد و در انتشار هر گونه خبر، مصاحبه و گزارشی که نشر اکاذیب باشد و منجر به مخدوش شدن آرامش مردم باشد به صورت قانونی برخورد می‌شود.»

این مقام قضایی به هویت پرستار بازداشت‌شده در قم اشاره نکرد، اما پیشتر یکی از پرستاران مرد بیمارستان کامکار قم در روز چهارشنبه هفتم اسفندماه، در صفحه اینستاگرام خود ویدیویی منتشر کرده و در آن از جان‌باختن هشت تن از بیماران، فقط در یک شیفت، خبر داده بود.

این پرستار، در ویدیوی انتشاریافته تأکید کرده بود که «ما فقط در یک شب هشت تن از هموطنان‌مان را از دست دادیم، تا کی مسئولان می‌خواهند این مساله را شوخی بگیرند.»

پیشتر نیز مواردی از اعمال فشار یا تکذیب سخنان پرستاران و کادر درمانی از سوی مقام‌های دولتی یا قضایی منتشر شده بود.

آمارهای رسمی از شمار فوتی‌های کرونا در ایران؛ سوی برخی نمایندگان مجلس و فعالان رسانه‌ای در ایران نیز مورد تردید قرار گرفته است. از آن‌جمله: مصطفی فقیهی، مدیرمسئول سایت انتخاب در تهران، در صفحه توییتر خود خطاب به سعید نمکی وزیر بهداشت نوشته است: «تعداد فوتی‌های مشکوک به کرونا، دو هزار نفر است و بیش از ۱۳۰نفر، تنها روز [یک‌شنبه هجدهم اسفند] در تهران و گیلان فوت کرده‌اند.»

رسانه‌ها و منابع غیررسمی، شمار جان‌باختگان کرونا در ایران را به‌مراتب بیش از آمار اعلام‌شده از سوی حکومت عنوان کرده‌اند. نظام تهران علاوه بر سوء مدیریت در برخورد با کرونا، به پنهان‌کاری در این زمینه نیز متهم است.

دکمه بازگشت به بالا