تازه‌های سیاسی

افغانستان دارای دو رئیس جمهوری شد!

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با هم رقابت می‌کردند و هر دو اعلام پیروزی کرده اند، امروز دوشنبه ۱۹ اسفند موفق نشدند اختلافات خود را از میان بردارند و جبهه واحدی برای مذاکره با طالبان در چارچوب توافق صلح دوحه تشکیل دهند. ظاهرا رایزنی‌های زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا نیز به ثمر نرسیده است. به همین دلیل مراسم تحلیف اشرف غنی در ارگ و مراسم تحلیف عبدالله عبدالله در سپیدار برگزار شد.

مراسم تحلیف اشرف غنی در ارگ با حضور نمایندگان آمریکا و سفرای خارجی

پس از آن‌ برگزار شد که ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد مراسم تحلیف آقای غنی روز دوشنبه ۱۹ اسفند، برگزار می‌شود، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که نتایج انتخابات را نپذیرفته نیز هشدار داد که هم‌زمان او نیز مراسم تحلیف برگزار می‌کند. شنبه گذشته ستاد انتخاباتی «دولت‌ساز»  و «ثبات و هم‌گرایی» دعوت‌نامه‌های مراسم تحلیف محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را  توزیع کردند. دولت افغانستان دوشنبه را در کابل تعطیل عمومی اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مراسم تحلیف محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله همزمان در دو محل مختلف برگزار شد. مراسم اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری و مراسم عبدالله عبدالله در قصر سپیدار در کابل.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، راس ویلسن، کاردار سفارت آمریکا در کابل، جنرال اسکات میلر و نیکولاس کی، نماینده ناتو در افغانستان، در مراسم تحلیف محمد اشرف غنی حضور یافتند. این بدان معنی است که آمریکا از ریاست جمهوری اشرف غنی حمایت می‌کند.

در این مراسم امرالله صالح، معاون اول و سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی نیز سوگند یاد کردند.

اما؛ مراسم تحلیف عبدالله عبدالله در سپیدار با حضور برخی فرماندهان مسلح و بدون حضور سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان آمریکا برگزار شد. اما فضل‌احمد معنوی، رئیس کمیسیون مراسم تحلیف عبدالله به رسانه‌های داخلی افغانستان گفت که در این مراسم مهمانان خارجی نیز حضور داشتند. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی در آستانه برگزاری این مراسم گفته بود هیچ کس نباید تعهد او و جناح «ثبات و هم‌گرایی» را برای حمایت از «دموکراسی واقعی و حاکمیت قانون» دست‌کم بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا