پزشکی و سلامت

۲۲ درصد جمعیت تهران توان مالی خرید ماسک و لوازم بهداشتی را ندارد

در تهران ۶۳ درصد شهروندان می‌گویند: به اقلام بهداشتی و پزشکی برای پیشگیری از کرونا دسترسی ندارند. ۲۲ درصد این جامعه نمونه آماری، مشکلات مالی را علت این وضعیت دانسته‌اند. سه چهارم شهروندان نیز معتقدند که عدالت میان مسئولان و مردم در دریافت خدمات درمانی و بهداشتی «کم» رعایت شده است.

در ایران کرونا غالب جمعیت را ماسک‌پوش کرده است. نزدیک به یک چهارم جمعیت تهران اما به دلیل شرایط ضعیف مالی امکان خرید امکانات بهداشتی را ندارد.

استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی کننده و همینطور ماندن در خانه یکی از توصیه‌های سازمان‌های بهداشتی برای کنترل شیوع کرونا است. در ایران هم مسئولان همین توصیه‌ها را دارند اما لوازم بهداشتی در دسترس همگان نیست.

نتایج یک نظرسنجی در شهر تهران نشان می‌دهد ۶۳ درصد مردم به امکانات بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده دسترسی ندارند. ۷۴ درصد کسانی که به این مواد دسترسی ندارند، یعنی از هر چهار نفر سه نفر، «نبود این اقلام در بازار» را علت عدم دسترسی عنوان کرده‌اند اما ۲۲ درصد یعنی نزدیک به یک چهارم کسانی که به این امکانات دسترسی ندارند، گفته‌اند که به دلیل «ناتوانی مالی» امکان خرید این کالاها را ندارند.

براساس گزارش رسانه‌های خبری ایران، برخی اقلام بهداشتی مانند ماسک، ژل ضد عفونی کننده دست و اقلام بهداشتی از زمان شیوع کرونا در ایران کمیاب و گران شده است.

مقام‌های دولتی و قضایی ایران تا به حال از کشف چندین انبار احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده خبر داده‌اند. صبح شنبه ۱۷ اسفند نیز محاکمه نخستین گروه از متهمان احتکار لوازم بهداشتی آغاز شد.

 

دکمه بازگشت به بالا