تازه‌های سیاسی

شهروندان مرزی یونان پناهجویان را به پلیس تحویل میدهند

دولت یونان مردم ساکن روستاهای نزدیک مرز ترکیه را برای شناسایی پناهجویان در گذرگاه‌های مرزی بسیج کرده است. برخی از این مردمِ محلی که پیش از این به پناهجویان تازه‌وارد کمک می‌کردند، اکنون در برابر اقدام ترکیه به باز کردن مرزها به حمایت از نیروهای مرزبان یونان برخواسته‌اند و به شناسایی و دستگیری مهاجران کمک می‌کنند.

در طی سال‌های گذشته، روستاییان مرزنشین در یونان به دیدن گروه‌های کوچک مهاجران که از ترکیه بصورت «غیرقانونی» وارد کشورشان می‌شوند عادت کرده بودند. ساکنان یونان اغلب به تازه‌واردان چیزی برای خوردن تعارف می‌کردند و نزدیکترین اداره پلیس یا ایستگاه راه آهن را به آنها نشان می‌دادند.

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، اما دیگر از خوش‌آمدگویی گرم خبری نیست. از چندی پیش و در پی کشته شدن چندین سرباز ترک در درگیری‌های ادلب سوریه، ترکیه مرزهایش به اروپا را باز کرد و از متحد ناتو و رقیب منطقه‌ای خود خواست که آنها را به عنوان پناهجو بپذیرد؛ اما در مقابل یونان مرزهایش را بست و نیروهای کمکی نظامی و پلیس را برای عقب نگه‌داشتن مهاجران به مرزها روانه کرد.

مقامات یونان گفته اند که از ۲۵۲ نفری که در هفته گذشته به خاطر ورود غیرقانونی دستگیر شده‌اند، ۶۴ درصد افغانستانی، ۱۹ درصد پاکستانی، ۵ درصد از ترکیه، و ۴ درصد سوریه‌ای هستند. تعدادی نیز از عراق، ایران، مراکش، اتیوپی، بنگلادش و مصر بوده اند.

 

دکمه بازگشت به بالا