تازه‌های سیاسی

نخست وزیر لبنان: قادر نیستیم بدهی‌های خود را بپردازیم

 

نخست وزیر لبنان روز شنبه ۱۷ اسفند اعلام کرده است که این کشور قادر نیست بدهی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری خود را پرداخت کند.

این ایام، لبنان با بزرگترین بحران اقتصادی خود مواجه است و این برای نخستین بار در تاریخ این کشور است که اعلام می‌شود، نمی‌تواند بدهی خارجی خود را پرداخت کند.

حسان دیاب در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: حجم بدهی‌ها بسیار بزرگتر از آن است که لبنان بتواند تحمل کند و پرداخت بهره اقساط این بدهی‌ها بیشتر از توان لبنانی هاست.

نخست وزیر لبنان تأکید کرد: تصمیم سخت عدم توانایی در بازپرداخت بدهی برای نخستین بار در تاریخ لبنان اتخاذ شد تا نیازهای اساسی مردم لبنان تامین شود.

لبنان طی سال‌های گذشته به خاطر مدیریت ضعیف و فساد دولتی به شدت با بحران اقتصادی مواجه شده و سعد حریری نخست‌ وزیر کشور در پی اعتراضات مردمی آبان‌ماه امسال استعفا داد و اکنون حسن دیاب چهره‌ای مورد حمایت حزب‌الله و ایران از آذرماه جانشین وی شده است.

با تشدید بحران اقتصادی لبنان ارزش واحد پول ملی این کشور در برابر دلار به شدت کاهش یافته است و نظام بانکی همزمان دسترسی مشتریان را به پول خود و ارزهای خارجی محدود کرده است.

با تشدید تورم در لبنان بسیار از فعالیت‌های تجاری در این کشور متوقف شدند و بر شمار بیکاران افزوده شده است.

بدهی‌های دولت لبنان هم اکنون حدود ۸۷ میلیارد دلار است که ۵۰ درصد بیشتر از کل تولید ناخالص داخلی کشور به شمار می‌رود.

لبنان می‌بایست دوشنبه آینده بدهی ۱.۲ میلیارد دلاری خود را تسویه کند و برای سال جاری میلادی کلا باید ۲.۵ میلیارد دلار بدهی خود را بازپرداخت کند، موضوعی که به چالشی جدی برای دولت تبدیل شده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز در گزارشی اشاره می‌کند که برخلاف سال‌های پیشین، نشانه‌ای از تمایل کشورهای خارجی، خصوصا اعراب برای کمک جدید مالی به لبنان دیده نمی‌شود.

دکمه بازگشت به بالا