سیاسیمقاله

آیا باید منتظر افزایش جدید قیمت خودرو بود؟!

?#آرش_صالحی

✍️تشنگی بازار خودرو، اواخر بهمن ماه مشتریان زیادی را به سمت پیش خرید محصولات ایران خودرو و سایپا کشاند، که البته اکثر استقبال کنندگان می‌گویند این دفعه هم موفق به ثبت نام برای خرید نشده‌اند.

 

✍️افزایش تقاضا در بازار خودرو در حالیست که “تاخیر در تحویل” خودروهای ثبت نامی نیز یکی از گله‌ مندی های بزرگ خریداران از خودروسازان بوده است. با این حال فروش فوری خودرو به قیمت های بالا، به قوت خود باقی است که علت آن را نیز باید در تلاش خودروسازان برای کاهش زیان انباشته شان جستجو کرد.

 

✍️برخی فعالان بازار خودرو، افزایش مداوم قیمت خودرو در دوسال اخیر را ناشی از تورم عمومی افسار گسیخته قیمت ها در کشور می‌دانند. پس از گرانی نرخ بنزین در آبان ماه، بازار قطعات خودرو نیز ناگهان با افزایش قیمت حداقل ۳۰درصدی روبرو شد. اقلام پر مصرف از جمله واشر سرسیلندر، صفحه کلاچ و لنت ترمز کماکان قیمت هایی رو به افزایش دارند.

 

✍️مرکز آمار جمهوری اسلامی که با دنباله روی از سیاست های پنهانکارانه رژیم آخوندی، نگاهی بسیار خوشبینانه به آمارهای کشوری دارد، در تازه‌ترین گزارش خود درباره تغییرات قیمت کالاها در ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٨ برای خانوارها را عدد ۳۷درصد اعلام کرد. این در حالیست که این مرکز حکومتی در برخی استانها مانند استان ایلام، نرخ تورم را ۴۴.۶ درصد اعلام کرد.

 

✍️به گزارش خبرخودرو، “حمیدرضا فولادگر” نماینده اصفهان در مجلس جمهوری اسلامی، گفت: در شرایط موجود، مردم به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند و به سراغ خرید خودرو، سکه و … می‌روند.

 

✍️او افزود: از دو سال گذشته تقاضای خرید خودرو در بازار، از عرضه پیشی گرفت و خودروسازان نتوانستند عطش بازار را رفع کنند، در نتیجه خودرو هر روز گرانتر شد. وی با بیان اینکه افزایش مداوم نرخ ارز موجب گرانی بیشتر خودرو شده است، اظهار کرد: تولید خودرو ارزبری دارد در نتیجه خواسته یا ناخواسته قیمت تمام شده تولید پس از گرانی دلار افزایش می یابد.

 

✍️این اعترافات نماینده حکومتیِ اصفهان در مجلس جمهوری اسلامی در حالی صورت پذیرفت که به عقیده عده‌ای از کارشناسان افزایش اخیر قیمت دلار که بر قیمت خودرو تاثیرگذار بوده، ناشی از عدم پذیرش FATF است که به دنبال آن “رژیم آخوندی” طی اجلاس FATF در فهرست سیاه این سازمان قرار گرفت.

 

✍️پیش از این نیز، با خروج آمریکا از برجام در سال گذشته، تعداد زیادی از خودروسازان از ایران رفتند و این موضوع نیز در کاهش شدید و مداوم تولید، اثرگذار بود. بعنوان مثال مجموع تولید ایران خودرو طی بازه فروردین تا دی امسال، ۱۲۶ هزار دستگاه بود که نسبت به ده ماهه اول سال ۱۳۹۷ حدود ۲۴/۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

✍️در دو سال اخیر خودروسازان ایرانی روزهای بسیار سختی را سپری می‌کنند، به عنوان مثال بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، زیان انباشته شرکت های سایپا و ایران خودرو از فروردین تا پایان شهریور امسال بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان است.

 

✍️روز پنج شنبه ۱۵ اسفند، “آرش محبی‌نژاد” دبیر انجمن صنایع همگِن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ هشدار داد که با محقق نشدن وعده های دولت در پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان، از هفته آتی خط تولید خودروسازها و قطعه‌سازها خاموش خواهد شد و توقف تولید حداقل دو ماهه و بیکاری گسترده پانصد و پنجاه هزار نفر در انتظار این صنعت خواهد بود.

 

✍️ “محبی‌نژاد” با اشاره به گسترش ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای تولیدی و همچنین سخت‌تر شدن تحریم‌ها گفت:‌ ما قطعه‌سازان هیچ گونه پشتوانه مالی مانند واحدهای دولتی نداریم با کرونا و تحریم‌ها هم درگیر هستیم و حالا وعده‌های سر خرمن آقایان نیز محقق نشده است. تمام این اوامر دست به دست یکدیگر داده که امروز ما دیگر توان تولید نداشته باشیم، ما اکنون در پرداخت حقوق کارگران هم مشکل پیدا کردیم چه برسد به تامین قطعات برای سال آینده.

 

✍️وی با اشاره به اشتغال ۵۵۰ هزار نفر کارگر در صنعت خودروسازی کشور گفت: سال گذشته ۱۵۰ هزار کارگر از زنجیره تامین خودروسازی تسویه و بیکار شدند. اکنون کارگران مشغول به کار حقوق و مزایا و پاداش شب عید خود را می‌خواهند که ما از پرداخت آن عاجزیم!

 

✍️در چنین شرایطی طبق بودجه سال آینده، یارانه ۳دهک دیگر جامعه ایران حذف می‌شود و به این ترتیب فشار اقتصادی “حکومت آخوندی” بر مردم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا