تازه‌های سیاسی

مخالفت نماینده ایران در آژانس بین المللی اتمی با درخواست این نهاد برای بازرسی‌ از سایت‌های مشکوک

در واکنش به جدیدترین گزارش فصلی امانوئل گروسی، مدیرکل آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت اتمی ایران، کاظم غریب آبادی، نماینده این کشور در آژانس بیانیه‌ای منتشر و در آن با درخواست این نهاد برای بازرسی از سایت‌های اتمی مشکوک مخالفت کرده است.

مدیرکل آژانس در گزارش فصلی خود، ضمن تایید اینکه ایران همچنان بندهای کلیدی توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی – برجام – را نقض می‌کند، از ایران خواست تا به درخواست این نهاد برای بازرسی سه محل مشکوک به ارتباط با فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای پاسخ مثبت دهد.

یکی از سایت‌های مشکوک در منطقه تورقوزآباد در نزدیکی تهران واقع است که سال گذشته، بنیامین نتانیاهو از وجود یک انبار مخفی هسته‌ای در آن خبر داد در حالیکه مقامات ایرانی آن را یک محل غیردولتی معرفی می‌کردند.

بازرسان آژانس بین‌المللی پس از بازدید مقدماتی از این محل گفتند که آثار اورانیوم غنی شده در آن یافت شده اما مقامات ایرانی در مورد منشاء این مواد توضیحی نداده‌اند. مدیرکل آژانس در گزارش اخیر خود بار دیگر خواستار دسترسی به این سایت و دو محل مشکوک دیگر شده و گفته است که مقامات ایران با این درخواست موافقت نکرده‌اند.

نمایندگی ایران در پاسخ به این خواسته گفته است که این کشور الزامی به ارائه اطلاعات در این زمینه ندارد زیرا، به گفته او، طبق پروتکل الحاقی، باید در هرگونه درخواست آژانس برای دسترس به سایت‌های مشکوک “دلایل این دسترسی هم مشخص شود.” وی گفته است که آژانس در درخواست خود “هیچگونه استدلال حقوقی و معتبر و موثقی مطرح نکرده است.”

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا