تازه‌های سیاسی

وزیر خارجه کانادا: ما انتظار داریم ایران بدون اتلاف امکان دسترسی به جعبه سیاه را به ما بدهد

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا، ۱۴ اسفند و در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای اوکراینی خود در کی‌یف گفت: «ما انتظار داریم و از ایران می‌خواهیم امکان دسترسی به جعبه‌های سیاه را بدون اتلاف وقت بیشتر به ما بدهد.»

پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین بامداد روز ۱۸ دی‌ماه با شلیک موشک‌های پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن کشته شدند. ایران فاقد فناوری لازم برای دستیابی به اطلاعات ضبط شده در این جعبه‌هاست اما تاکنون حاضر نشده آنرا تحویل کشور دیگری بدهد.

وزیر خارجه کانادا تاکید کرد جمهوری اسلامی در صورت ندادن این جعبه‌ها قوانین بین‌المللی را «تضعیف خواهد کرد». او در همین کنفرانس گفت: «ما سوالاتی داریم و انتظار داریم ایران به آنها پاسخ دهد.»

در بهمن ماه امسال وزیران امور خارجه کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و یکی از معاونان وزرات امور خارجه بریتانیا، با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواستند به مسئولیت بین‌المللی خود عمل کند و هر چه زودتر جعبه‌های سیاه را برای بازیافت اطلاعات آن به کشور ثالثی تحویل دهد.

روشن نیست چرا جمهوری اسلامی نمی‌خواهد جعبه‌های سیاه را به کشور ثالثی تحویل دهد و با خودداری ازاین کار قصد پنهان کردن چه اطلاعاتی را دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا