حقوق بشر

عفو بین الملل خواستار تحقیق در مورد کودکان کشته شده در آبان‌ماه ۹۸ و آمران آن شد

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد بر اساس شواهدی که در دست دارد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ در ایران، ۲۳ کودک بین ۱۲ تا ۱۷ سال را به قتل رسانده‌اند.

در بیانیه این سازمان که روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند، منتشر شد، این کودکان شامل ۲۲ پسربچه بین ۱۲ تا ۱۷ سال و یک دختربچه بین ۸ تا ۱۲ سال هستند.

فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، اعلام کرد که «بیشتر موارد مرگ این کودکان، تنها در طول روزهای دوم و سوم اعتراضات رخ داده» که حاکی از «کشتار وسیع و سریع» حکومت برای سرکوب اعتراضات به هر قیمتی است.

وی می‌گوید با وجودی که در ماه‌های اخیر، «ابعاد وحشتناک استفاده‌ غیرقانونی» نیروهای امنیتی ایران از «سلاح‌های مرگبار» برای سرکوب اعتراضات آبان‌ماه، بیش از گذشته، مشخص شده، اما کماکان آگاهی از قربانی‌ شدن این تعداد کودک در این حوادث «تکان‌دهنده» است.

او خواستار تحقیق بی‌طرفانه و مستقل درباره این کودکان مقتول، آمران و عاملان قتل آنها شده و از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا یک مکانیسم تحقیقاتی برای رسیدگی به کشتار معترضان و رهگذران، از جمله کودکان در ایران ایجاد کنند.

این کودکان در ۱۳ شهر و شش استان مختلف شامل اصفهان، فارس، کرمانشاه، خوزستان، کردستان و تهران کشته شده‌اند که بر اساس گزارش این سازمان «نشان‌دهنده‌ دامنه‌ گسترده‌ سرکوب خونین» اعتراضات آبان‌ماه است.

 

دکمه بازگشت به بالا