سیاسیمقاله

ماسک ها کجاست؟!

?#آرش_صالحی

 

“✍️نمکی” وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در فاصله بین ۱۰ تا ۲۰بهمن ماه، در مصاحبه هایش با رسانه های حکومتی از ارسال کمک چند میلیون عددی ماسک به چین سخن گفت، اما در اسفندماه همان رسانه های حکومتی که این گفته های “نمکی” را با افتخار پخش کرده بودند، ناگهان تیتر زدند که ارسال ماسک به چین صحت ندارد!

 

✍️چرا که درست چند روز پس از انتشار سخنان “نمکی” مبتنی بر کمک چند میلیون ماسک به چین، کشور در قحطی ماسک فرو رفت. در شرایطی که هموطنان هیچ اعتمادی به مسئولین جمهوری اسلامی ندارند، کمبود “ماسک محافظ بهداشتی” به نگرانی‌ بزرگی برای مردم تبدیل شد و ذهن هموطنان را درگیر کرد.

 

✍️در چنین وضعیتی “وزارت بهداشت جمهوری اسلامی” در یک حرکت عجیب، ناگهان فروش ماسک در داروخانه ها را ممنوع اعلام کرد و چنین اعلان نمود که ماسک را رایگان به مردم میدهند.

 

✍️اکنون در حالی که بیش از ده روز از دستورالعمل “وزارت بهداشت جمهوری اسلامی” مبنی بر ممنوعیت فروش انواع ماسک در داروخانه‌های کشور می‌گذرد، در این مدت برخلاف ادعای توزیع ماسک رایگان، هیچ اقدام موثری برای تامین ماسک در سطح کشور صورت نپذیرفته است. باید گفت “وزارت بهداشت” با این بخشنامه، فقط نمک بر زخم هموطنان ریخت.

 

✍️دوشنبه ۱۲ اسفند، یک هموطن از مشهد با ارسال یک عکس در فضای مجازی از انتشار گسترده بنرها و اعلامیه هایی سخن گفت که بر آن چنین نوشته شده: “ماسک فقط برای استفاده بیمار است!” این هموطن نوشت: اینگونه توجیه میکنند که ماسک نیاز نیست در حالی که در شرایط کنونی کشور، حتی بیماران نیز دسترسی به ماسک ندارند!

 

✍️پس از جهانی شدن خبر کمبود ماسک در ایران، “پرزیدنت ترامپ” رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد حاضر است در این خصوص به مردم ایران کمک کند، اما “موسوی” سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، نیازی به کمک دارویی و اقلام بهداشتی آمریکا نداریم!

 

✍️با این وجود “رابرت بلنچارد” نماینده سازمان جهانی بهداشت در “امارات متحده عربی” گفت: ۷٫۵ تن تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی به ارزش ۳۰۰ هزار دلار، از جمله کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، ماسک و دستگاه‌های تنفسی از امارات متحده عربی در روز دوشنبه توسط یک هواپیمای نیروی هوایی ارتش “امارات متحده عربی” راهی تهران شده است.

 

✍️از سویی تصاویری توسط سایت های حکومتی از کارگاه های تولید فوری ماسک منتشر شد که در آن، چندین نفر بدون دستکش و در اتاق های غیر ایزوله، بدون لباس مخصوص بهداشتی در حال تولید و مونتاژ ماسک هستند، ماسک هایی که نه تنها استریل نخواهند بود، بلکه خود عامل انتقال هستند.

 

✍️در گزارشی دیگر که از شبکه یک صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد “سازمان بسیج سپاه” اعلام کرد که با همت بسیجیانِ جهادی خط تولید ماسک برای جلوگیری از انتشار کرونا را راه انداخته است. در گزارشی که پخش شد عده‌ای بسیجی در یک محیط کاملا غیر ایزوله با چند چرخ خیاطی قدیمی دستی و‌ پارچه‌های معمولی مشغول دوختن ماسک بودند!

 

✍️فضای تولید آنچان غیر بهداشتی به نظر می رسید که خبرنگار صدا و سیما گفت: این ماسکها  بهداشتی نیستند و میتوانند ویروس را انتقال بدهند. اما بسیجی مسئول کارگاه‌ در یک اظهار نظر غیر واقعی جواب داد: تمام جوانب بهداشتی سنجیده شده!

 

✍️در ویدئویی که از یک کنفرانس خبری مشترک فرماندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان به بیرون درز کرد، خبرنگاران رو به این دو مدیر حکومتی، که مدعی پخش ماسک و مواد ضدعفونی در سطح شهر بودند گفتند: هیچ کجا ماسک، الکل و مواد ضدعفونی یافت نمی شود، تمام این سخنان کذب است، این اقلام در حال قاچاق به خارج از کشور است.

 

✍️در چنین شرایطی، انتشار تصاویر پخش پکیج ماسک و ژل پیشگیری از کرونا برای نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی، قلب مردم همچنان فراموش شده ایران را به درد آورد. مردمی که باید تمام داروخانه ها را چک کنند ‌و در نهایت بسیاری از این اقلام را حتی به چندین برابر گرانتر هم نتوانند پیدا کنند!

 

✍️طی ۱۰ روز گذشته از سوی ناجا و تعزیرات حکومتی، هر روزه از کشف حجم گسترده ای ماسک در محدوده تهران و دیگر استانها سخن گفته شد، به گونه ای که جمع تقریبی تعداد اعلام شده، حداقل به ۵۰ میلیون ماسک می رسد. ماسک هایی که در سطح داروخانه ها و یا دیگر مراکز مثل خانه های بهداشت توزیع نشد و همچنان هیچ داروخانه ای در سطح تهران و شهرهای بزرگ ماسک ندارند!

 

✍️سئوال این است که این ماسکهای مکشوفه چه سرنوشتی پیدا کرده اند؟

 

✍️شاید پاسخ این سوال را بتوان در ویدئوهایی یافت که اخیراً از انبارهای فرودگاه های جمهوری اسلامی در فضای مجازی منتشر شد، که حاکی از صادرات محموله های بزرگ ماسک به خارج از کشور بود.

دکمه بازگشت به بالا