تازه‌های سیاسی

پس از امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، ترامپ اعلام کرد به دیدار این گروه خواهد رفت

سرانجام پس از ۱۸ ماه گفت‌وگو میان امریکا و طالبان، شامگاه دیروز ۱۰ اسفند، توافق صلح میان این دو طرف در دوحه قطر، به امضا رسید.

این توافق‌نامه، از سوی زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان و ملابرادر، معاون سیاسی طالبان و فرد شماره دوم این گروه، در یک مراسم ویژه در حضور نماینده‌گان ۳۰ کشور و نهادهای جهانی در هوتل مشهور شیراتون امضا شد.

در تیتر توافق نامه ایالات متحده امریکا و طالبان آمده‌است که این توافق میان «امارت اسلامی افغانستان که از سوی امریکا به رسمیت شناخته نمی‌شود و به نام طالبان شناخته می‌شود و ایالات متحدۀ امریکا» امضا می گردد.

توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان، یک مقدمه و سه بخش دارد؛ در بخش نخست آن به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخته شده، بخش دوم، بر عدم استفاده از خاک افغانستان در برابر امریکا و متحدانش تأکید کرده و در بخش سوم هم گام‌های بعدی که قرار است پس از توافق برداشته شوند، ذکر شده است.

شیر محمد عباس ستانکزی، عضو ارشد مذاکره‌کنندۀ طالبان نیز امضای این توافقنامۀ را یک روز مهم در تاریخ افغانستان عنوان کرد و گفت که این توافقنامه امریکا و سازمان ناتو را ملزم می ‌سازد تا تمامی نیروهای نظامی شان را تا چهارده ماه از افغانستان، خارج سازند.

در عین حال، دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده در یک نشست دیرهنگام در روز شنبه، ساعاتی پس از توافق این کشور با طالبان، گفت که او با رهبران گروهی طالبان در آیندۀ نزدیک، دیدار خواهد کرد.

او افزود: زمان آن است که پس از سال ها، سربازان مان را به خانه برگردانیم.

دکمه بازگشت به بالا