حقوق بشر

کرونا جان زندانیان در ایران را تهدید می‌کند

هم‌زمان با شیوع و گسترش سریع کرونا در ایران و توصیه به عدم حضور در مکان‎های شلوغ، نگرانی در خصوص شیوع این بیماری در زندان‏ها افزایش یافته است. درحالی که قوه قضاییه و سازمان زندان‏ها تاکنون در مورد ابتلای احتمالی زندانیان به این ویروس سکوت کرده‎اند، اخبار رسیده به سازمان‏‌های حقوق بشری و خانواده‏های زندانیان نشان می‌دهد تاکنون در زندان‏های ارومیه، قزل‌حصار، فشافویه، مرکزی کرج و کارون اهواز سالن‏هایی برای قرنطینه زندانیان تازه‌وارد ایجاد شده و همچنین مواردی مشکوک نیز در برخی از زندان‏ها گزارش شده است.

دو روز پیش، اصغر جهانگیری، رئیس سازمان زندان‏‌ها از تشکیل کمیته‌های سلامت برای کنترل وضعیت سلامت زندانیان و شناسایی افراد در معرض خطر کرونا خبر داد و گفت که طبق بخشنامه ابلاغ شده به زندان‎ها، اعزام غیرضروری زندانیان به مراجع قضایی و همچنین انتقال زندانیان به زندان دیگر تا اطلاع ثانوی متوقف می‎شود.

او همچنین گفت برای جلوگیری از شیوع این ویروس اقدامات فوق‌العاده بهداشتی انجام خواهد شد که از جمله به ضد عفونی کردن روزانه زندان، قرار دادن وسایل بهداشتی در دسترس زندانیان، تشکیل کمیته‌های سلامت در زندان‌ها برای کنترل و مراقبت از وضعیت سلامت زندانیان به صورت شبانه‌روزی برای شناسایی افراد در معرض خطر و همچنین ارائه آموزش‌های لازم به زندانیان اشاره کرد.

خبرهای جسته و گریخته رسیده از زندان‏‌ها اما حاکی است که علی‌رغم انجام برخی از اقدامات، وضعیت بهداشت و نگهداری زندانیان در زندان‏ های مختلف ایران چندان مساعد نیست و بالاخص زندانیان با جرایم عادی که هیچ جایی در اخبار ندارند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا