حقوق بشر

سازمان عفو بین‌الملل: خطر اعدام سه بازداشتی آبان را تهدید میکند

سه تن از بازداشتی‌های اعتراضات خونین آبان ماه در معرض اعدام قرار دارند.

در همین رابطه سازمان غیر دولتی عفو بین‌الملل دیروز در بیانیه‌ای نسبت به خطر اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در ایران ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین الملل در این بیانیه‌ایکه روز ۹ اسفندماه منتشر ساخته، تاکید کرده است که این سه نفر به صورت ناعادلانه محاکمه شده و در دوران بازجویی خود تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه خود همچنین تصریح کرده است این بازداشتی ها در اعتراضات آبان در دوران بازجویی خود از دسترسی به وکیل محروم بودند و برای گرفتن «اعتراف»، ماموران آنها را تحت شکنجه قرار داده اند.

طبق این بیانیه، امیرحسین مرادی گفته است که به زور مجبور به اعتراف شده و تلویزیون دولتی این اعترافات را پخش کرد و سپس از این اعترافات به عنوان سند علیه او در دادگاه استفاده شده است.

این سه بازداشت شده اعتراضات آبان ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم شده‌اند. این سه نفر همچنین در مجموع به ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در اواخر بهمن از صدور حکم بدوی در خصوص اعتراضات آبان خبر داده بود و گفته بود معترضانی که «اموال دولتی را به آتش کشیدند و اماکن متعلق به مردم را تخریب کردند» شناسایی شدند و برای آنها « متناسب با اعمالشان مجازات‌های قانونی پیش‌بینی» شده است.

عفو بین الملل خواستار لغو حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی و برگزاری دادگاهی عادلانه برای آنها شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا