تازه‌های سیاسی

اعتراض افغان‌ها علیه مداخله دولت ایران در امور افغانستان

صدها نفر از شهروندان افغانستان در ولایت هرات با برگزاری یک تجمع به مداخله دولت ایران در امور افغانستان اعتراض شدید کردند.

«سلام‌تایمز» روز پنج‌شنبه ۸ اسفند/حوت در گزارشی به‌نقل از شماری از حاضران در این تجمع اعتراضی نوشت که «دولت ایران، هرگز صلح را در افغانستان نمی‌خواهد و منافع خود را در جنگ و نابودی افغانستان می‌بیند».

بر پایه‌ی این گزارش؛ معترضان افغان در ولایت هرات، از دولت ایران خواسته‌اند كه در روند صلح در افغانستان دخالت نكند».

شهروندان افغان در این تجمع اعتراضی از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی هم خواسته‌اند که از مداخلات كشورهای همسایه‌ی افغانستان به ویژه مداخلات ایران در آن کشور جلوگیری كنند».

در همین حال، سید اشرف سادات، فعال مدنی در ولایت هرات به «سلام‌تایمز» گفته است: «ایران چندین دهه به طور آشکار و پنهانی در امور داخلی افغانستان دخالت کرده، و این مداخلات برای افغانستان فاجعه‌بار بوده است».

در همین رابطه؛ جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به «سلام‌تایمز» گفته است: «ما خواسته‌های شهروندان هرات مبنی بر توقف مداخله جویی‌های ایران در افغانستان را با مقامات ارشد دولت مرکزی در کابل به اشتراک خواهیم گذاشت تا این خواسته‌ها از طریق کانال‌های دیپلوماتیک به مقامات ایرانی برسند».

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا به تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۰ در نشست خبری در شهر واشنگتن اعلام کرده بود که دولت ایران مخالف روند صلح در افغانستان است.

از سوی دیگر، برخی مقام‌های افغان نیز در گذشته؛ دولت ایران را به همکاری و حمایت از گروه طالبان متهم کرده بودند. اما مقام‌های رژیم ایران همواره چنین اتهاماتی را رد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا