تازه‌های سیاسی

ویروس کرونا باعث اختلاف در نهاد مذهبی موسوم به «آستان مقدس حضرت معصومه» شده است

به دنبال تعطیل شدن مراسم مذهبی در مقبره‌ی موسوم به «حرم حضرت معصومه»، به دلیل نگرانی از کرونا، میان روحانیون این نهاد مذهبی اختلاف افتاده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا : «پایگاه خبری حرم حضرت معصومه با انتشار یادداشتی، مصوبه اخیر شورای تامین استان قم مبنی بر تعطیلی موقت نمازجماعت در این مکان مقدس با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا را اقدامی اشتباه و غیرایمانی و بی تاثیر دانسته و آن را ناشی از ضعف شناخت ساختارهای دینی جهان اسلام ارزیابی کرده است.»

این یادداشت با عنوان «معماریِ ایمانی حریم فاطمی، سد پولادین مبارزه با اپیدمی کرونا»، مبنا را بر این گذاشته که این مقبره، ذاتا ضد باکتری است.

این نوشته، خاصیت ضدباکتریایی ضریح را به «نقره» برگردانده و بر نظر آیت‌الله سعیدی، نماینده ولی فقیه در استان قم و تولیت حرم تأکید کرده است. این آیت الله گفته است:

«ما این حرم مقدس را دارالشفا می دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می کنیم.»

این مقاله در روز چهارشنبه، ۷ اسفند، در سایت موسوم به «آستان مقدس» منتشر؛ و پس از چند ساعت حذف شد و در غروب همین روز بیانیه‌ای در این سایت منتشر شد که در آن تأکید شده: میان حرم مطهر و شورای تامین هیچ اختلافی نیست.

این بیانیه، مطرح شدن مطلب پیشین به عنوان “بیانیه” آستان مقدس در برخی از رسانه‌ها را کار نادرست و غیر اخلاقی برشمرده و اعلام کرده که با فرد خاطی که بدون هماهنگی‌های لازم “یادداشت” مذکور را بارگذاری کرده است، برخورد خواهد شد.»

این، در حالی‌ست که یادداشت پیشین، به سخنان آیت الله سعیدی، ارجاع داده که مردم را به حضور با قوت در این مکان مذهبی فراخوانده و بر دارالشفاء بودن آن تأکید کرده است.

دکمه بازگشت به بالا