پزشکی و سلامت

آمارهای متناقض و نگران‌کننده از مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در ایران

هنگامی که در روز ۳۰ بهمن، دو بیمار بستری در بیمارستان کامکار قم به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، دانشگاه علوم پزشکی این شهر کماکان اعلام کرد که هیچ شواهدی مبنی بر ابتلا به این ویروس دیده نشده است و هرگونه شایعه در مورد مرگ در اثر کرونا را تکذیب کرد.

از اول اسفند و به‌دنبال شیوع سریع کرونا در قم بود که مسئولان ناگزیر شدند سکوت را بشکنند و علاوه بر قم، در برخی شهرهای دیگر نیز بیمارستان‌هایی را به‌عنوان مراکز قرنطینه اختصاص بدهند.

وخامت ماجرا زمانی آشکار شد که کانادا، لبنان و امارات متحده عربی اعلام کردند از اول تا سوم بهمن افرادی مبتلا به کرونا را شناسایی کرده‌اند که از ایران وارد آن کشورها شده‌اند.

اکنون، همه شواهد بیانگر این نکته است که دولت ایران پیش از اوج گرفتن بحران، دست‌کم تا مدت کوتاهی، آمار مبتلایان به این بیماری را پنهان نگه داشته بود تا چه بسا بتواند بدون رسانه‌ای شدن ابعاد وخامت ماجرا، اوضاع را تحت کنترل بگیرد. اما قربانی شدن دست‌کم پنج نفر تنها در سه روز باعث شد دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اوضاع در ایران را بسیار نگران‌کننده بخواند.

خطر کرونا در زندان‌های ایران، از دیگر نگرانی‌های پیش‌آمده در ارتباط با انتشار سریع این ویروس در ایران است.

پس از اعلام نگرانی سعید متین‌پور، فعال مدنی و زندانی سابق مبنی بر خطر گسترش کرونا در زندان‌های ایران، شهرزاد ایزدی همسر انوشه آشوری، مهندس ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران به نقل از همسرش از یک مورد ابتلا در بند ۴ زندان اوین خبر داد.

مایک رایان، رئیس برنامه‌های اورژانسی سازمان بهداشت جهانی در مورد علت میزان بالای مرگ و میر در میان مبتلایان در ایران گفته است که دلیل آن احتمالا آن بوده که در آغاز شیوع فقط موارد پیشرفته و شدید تشخیص داده شدند و نه موارد خفیف.

سیاست سکوت یا پنهان‌کاری مقامات رژیم ایران، از دیگر عوامل آمار بالای مرگ و میر در این زمینه عنوان شده است.

در حالی که ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزارت بهداشت، تعداد فوتی‌های کرونا در ایران تا شامگاه دوشنبه، ۵ اسفند را ۱۲ نفر اعلام کرده، اما گزارش رسانه‌های آزا، حاکی ست که آمار فوت‌شدگان، «خیلی بیشتر» است.

 

دکمه بازگشت به بالا