تازه‌های سیاسی

بیش از ۷۲ هزار امضا پای نامه دادخواهی خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی

بیش از هفتاد و دو هزار نفر اولین نامه دادخواهی جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی را امضا کردند. این کارزار را «حامد اسماعیلیون»، پدر و همسر دو تن از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی آغاز کرد و در مدت چهار روز، بیش از ۷۲ هزار  نفر پای این دادخواهی را امضا کردند.

خانواده‌های جان‌باختگان پرواز۷۵۲ هواپیمایی اوکراین، در اولین نامه دادخواهی خود نوشته‌اند: «ما جمعی از خانواده‌ها‌ی مسافرین آن هواپیما از دولت‌های دخیل در این پرونده که مسافران و خدمه در آن‌جا زندگی می‌کردند – کانادا، سوئد، افغانستان، اوکراین، آلمان و انگلستان -، سازمان بین‌المللی هوانوردی، دیوان بین‌المللی دادگستری و سران سایر کشورها تقاضامندیم با اتخاذ سیاست‌های مناسب حکومت جمهوری اسلامی را موظف به تن دادن به همکاری در تحقیقات، تحویل جعبه‌ سیاه و همکاری جهت پیشبرد و بررسی این جنایت بین‌المللی کنند.»

آنها با اشاره به اینکه «چهل و پنج روز پیش هواپیمای خطوط هوایی اوکراین با شلیک دو موشک سپاه پاسداران در آسمان تهران سقوط کرد»، نوشتند: «چهل و پنج روز پیش طی عملی ناجوانمردانه به کودکان، زنان و مردان دو بار شلیک کردند تا از سقوط هواپیما مطمئن شوند. دقایقی مرگ‌زا بر مسافران و خدمه‌ آن هواپیما گذشت و تمام ۱۷۶ مسافر و خدمه‌ بی‌پناه آن از دنیای ما پر کشیدند.»

در این نامه به سه روز انکار مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره و تاکید شده است که آنها بعد از شلیک دو موشک در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه به این هواپیما، «سه روز به ما خندیدند و دروغ گفتند. و سه روز در همدستیِ پنهان نیروهای نظامی و دولت بی‌کفایت، واقعیت را مخفی کردند».

در بخش دیگری از نامه خانواده‌های جام‌باختگان هواپیمای اوکراینی آمده است:  «جان شیرین عزیزان ما از کف رفت اما ماجرا نه به عذرخواهی ختم شد نه به معرفی خاطیان نه به استعفای آمران و فرماندهان نه به روندی که مسوولین جنایت را بازخواست کند. به جای آن، خانواده‌ها را تحت فشار قرار دادند، به تشییع‌جنازه‌ها دستبرد زدند و در برگرداندن پیکر جان‌باختگان به کشورهای دیگر تا حد ممکن سنگ‌اندازی کردند.»

دکمه بازگشت به بالا