تازه‌های سیاسی

ادعای رحمانی فضلی: با وجود کرونا، مشارکت عمومی در انتخابات قابل قبول بود

وزیر کشور ایران مشارکت عمومی در انتخابات دوم اسفند را ۴۲ درصد اعلام کرد و این نرخ را با وجود کرونا، شرایط سیاسی ناشی از سرنگونی هواپیما و اعتراضات آبان قابل قبول خواند. به گفته او تهران با ۲۶ درصد کمترین میزان مشارکت در انتخابات را داشته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، در نشستی خبری آمار مشارکت شهروندان در انتخابات را ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر و نرخ مشارکت در سطح کشور را ۴۲.۵۲ درصد اعلام کرد؛ نرخی که ریزشی ۱۹ درصدی به نسبت انتخابات دوره قبلی مجلس را نشان می‌دهد.

درحالیکه  تاخیر در اعلام آمار مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس محل بحث و انتقاد است، آقای فضلی در توضیح علت این تاخیر گفت: «حتما باید کار قانونی پیش برود و با امضای صورت جلسه در هیات نظارت و هیات‌های اجرایی انجام شود و به تایید شورای نگهبان هم برسد.»

از بدو تشکیل جمهوری اسلامی، میانگین مشارکت مردم در انتخابات بالای ۵۰ درصد اعلام شده و این نخستین بار است که آمار مربوطه به زیر این رقم می‌رسد.

ناظران معتقد اند که حکومت ایران به دلیل نگرانی از عدم مشارکت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ورود کرونا به کشور را بسیار دیرهنگام اعلام کرد و اعلام فوت چند نفر بر اثر این ویروس، درحالیکه یک روز به برگزاری انتخابات از پیش تحریم شده مجلس مانده بود، برای توجیه مشارکت پایین مردم صورت گرفته است.

گفتنی است، حکومت در حالی مدعی مشارکت ۴۲ درصدی مردم در انتخابات یازدهمین دوره از مجلس شده که نظرسنجی‌ها و گزارش‌های میدانی قبل از انتخابات، حاکی از مشارکت اندک مردم، به ویژه جوانان و آن دسته از کسانی بود که برای اولین بار حق رای داشتند.

همچنین بسیاری از فعالان مدنی و شهروندان در داخلی ایران معتقد اند، آماریکه حکومت از میزان مشارکت مردم در انتخابات اعلام کرده، دروغ و جعلی است زیرا کاملا بر خلاف مشاهدات آنهاست.

در همین رابطه آقایان صادق زیباکلام و محمد صادق جوادی حصار از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه گفته اند، حوزه های رای گیری نسبت به دوره های قبل بسیار خلوت بوده و آمار حکومتی از میزان مشارکت فریبکاری است.

 

دکمه بازگشت به بالا