حقوق بشر

وخامت وضعیت جسمی محمد نوری‌زاد، از امضاکنندگان بیانیه استعفای خامنه‌ای

به‌گزارش واحد خبر تلویزیون کلمه؛ محمد نوری زاد، فعال مدنی، کارگردان و روزنامه‌نگار بازداشتی در زندان مشهد کماکان در وضعیت جسمانی وخیمی بسر می‌برد.

این فعال مدنی، در آبان ماه امسال در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود به اعتصاب غذا و دارو دست زده بود و پس از آن؛ روز یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه توسط دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال حبس تعزیری، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

پیشتر فاطمه ملکی، همسر آقای نوری‌زاد از وضعیت جسمیِ وخیم و نگران کننده محمد نوری‌زاد و افزایش دفعات بیهوشی‌ این زندانی سیاسی به‌دلیل اعتصاب غذا و دارو خبر داده بود.

گفتنی‌ست: محمد نوری‌زاد و هاشم خواستار، از امضاکنندگان استعفای علی خامنه‌ای؛ پیش از انتقال به زندان وکیل‌آباد مشهد، شش ماه را در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپری کرده بودند.

محمد نوری‌زاد پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مدنی مسالمت‌آمیز را دارد که در آخرین مورد به اتهام تشکیل گروه و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور، به ۱۵ سال حبس تعزیری، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

این، در حالی‌ست که به‌گفته فاطمه ملکی، همسر آقای نوری‌زاد، اولین و مهم‌ترین اتهام مطرح‌شده علیه این کنشگر سیاسی، در ارتباط با بیانیه درخواست استعفای علی خامنه‌ای بوده است.

گفتنی‌ست که تشکیل گروه در سوابق فعالیت‌های محمد نوری‌زاد وجود ندارد و او، یکی از ۱۴ امضاکننده‌ی بیانیه‌ی استعفای آیت‌الله خامنه‌ای از سِمَت رهبری‌ست.

محمد نوری‌زاد؛ کارگردان، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار ۶۶ ساله ایرانی، در سال‌های پایانی دهه هشتاد به صف منتقدان فعال نظام تهران پیوست و در سال‌های اخیر به جهت فعالیت‌های مدنی و ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی بارها بازداشت و حبس شده است.

دکمه بازگشت به بالا