سیاسیمقاله

جنگ قدرت درون سپاه

?#سعید_همتی

 

✍️اصلاح‌طلبانِ جمهوری اسلامی، در سال‌‌های اخیر از قاسم سلیمانی “سردار ملی” ساختند با این توهم که بتوانند با توجه به نزدیکی سلیمانی به “علی خامنه‌‌ای” از سپاه تروریستی پاسداران  و دیگر جریان اصلی قدرت امتیاز بگیرند و در قدرت سهمی داشته باشند.

 

✍️بر همین اساس بعد از کشته شدن او، در پی آن افتادند تا با جریا‌ن‌سازی در آستانه انتخابات نمایشی مجلس جمهوری اسلامی، او را “محور وحدت ملی” قرار دهند و حتی ادعا کردند قرار بود واسطه رفع حصر موسوی و کروبی شود!

 

✍️اما “محمدعلی جعفری” با توییت خود در اکانتی که جعلی بودن آن هم تکذیب شد، به منفعت طلب ها پاتک زد! ‏در آستانه چهلمین روز مرگ “قاسم سلیمانی” و در حالی که رسانه های اصلاح طلب جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای بازسازی چهره سلیمانی به کار بسته بودند، ناگهان “عزیز جعفری” بدون هیچ مقدمه‌ای نقش وی را در سرکوب قیام‌های مردمی افشا کرد.

 

‏✍️”عزیز جعفری”(سرکرده سابق سپاه) در توئیتی، دروغین بودن ادعاهای اصلاح طلبان در خصوص ملی بودن “قاسم سلیمانی” را برملا کرد و نوشت: در جریان فتنه ۸۷و ۸۸ ، قاسم سلیمانی در صحنه مقابله با ضدانقلاب در کف خیابان بود و اقدامات موثری را برای کنترل ناامنی و آشوب‌ها انجام می‌داد! بارها شاهد حضور او در قرارگاه ثارالله(مسئول امنیت پایتخت) بودیم، در غبار این فتنه‌ها همزمان در مسائل سیاسی هم با نفوذ خود برای خواص به دنبال روشنگری بود!

 

‏✍️پس از انتشار این توییت، پروپاگاندای رسانه ای جمهوری اسلامی به تکاپو افتاد تا اعلام کند، اکانت منتسب به “جعفری” فیک است. اما در نهایت مشخص گردید که اکانت دقیقا متعلق به “جعفری” است.

 

“✍️فارس”(یکی از بنگاه های خبرپراکنی سپاه) درباره این اکانت نوشته: به دنبال تشکیک صورت گرفته در مورد اکانت سردار جعفری، خبرنگار فارس از دفتر سردار جعفری موضوع را پیگیری کرد و فیک(جعلی) بودن این اکانت تکذیب شد.

 

✍️پس از آن، از درون سپاه به “محمدعلی جعفری” فشار آوردند که توییت خود در مورد قاسم سلیمانی را حذف یا ادعا کند که فعالیتی در توییتر ندارد و اکانت جعلی است، تا شخصیت ضد ملی قاسم سلیمانی افشا نشود. اما هیچکدام عملی نشد.

 

‏✍️به دنبال این افشاگری و اثبات اصالت اکانت متعلق به “جعفری”(سرکرده سابق سپاه) درگیری ها در سپاه به رسانه ها کشیده شد و سخنگوی سپاه تروریستی به میدان آمد و گفت: سخنان این فرمانده سابق حقیقت ندارد!!

 

‏✍️ کذاب خواندن “جعفری” سرکرده سابق سپاه، توسط سخنگوی این نیروی نظامی تروریستی، بار دیگر جنگ قدرت در راس سپاه را فاش ساخت.

 

✍️در واقع از مدت ها قبل و از زمانی كه بحث ارتقاء درجه سليمانی مطرح شد و مقام سليمانی با دريافت درجه جديد و “مدال ذوالفقار”(بالاترین نشان نظامی جمهوری اسلامی) از “جعفری” بالاتر می رفت، اختلافات جدی میان این دو، در خصوص تبعيت سرکرده ای با درجه بالاتر از سرکرده ای با درجه پايين تر بروز كرد.

 

✍️قاسم سليمانی، که خود را بالاتر از “محمدعلی جعفری” می دانست و رابطه‌اش با خامنه‌ای ویژه بود، خود را مستقل می پنداشت و  مدعی بود، او و نیروها و پادگان‌های تحت امر او مستقیماً به شخص رهبر جمهوری اسلامی پاسخگو هستند نه “سرکرده کل سپاه پاسداران” و حتی در جلسات گزارش دهی اش به “علی خامنه ای” جعفری را دعوت هم نمی کرد! اين امر اختلافات مهمی را به وجود آورده بود.

 

‏✍️”جعفری” در سال ۹۶، دو دوره پنج ساله سرکردگی کل سپاه را به پایان برد و طبق روال گذشته همه انتظار داشتند که “خامنه‌ای” فردی جدید را به عنوان سرکرده سپاه معرفی کند.

 

‏✍️اما ناگهان در تیر ماه ۹۶ و در حالی که همگان طبق معمول منتظر معرفی جانشین “محمدعلی جعفری” بودند، او شخصا اقدام به تغییر چند سَرکرده ارشد سپاه نمود و در نهایت در مراسم معارفه سرکرده جدید سپاه تهران، بر خلاف رسم معمول شخصا اعلام کرد که رهبری مدت ماموریتش را در سپاه، برای سه سال دیگر تمدید کرده است.

 

‏✍️پیش از این سابقه نداشت که فردی شخصا بگوید از سوی رهبر جمهوری اسلامی حکمی دریافت کرده است و احکام به طور کامل از سوی نماینده دفتر “خامنه ای” قرائت می شد. با این وجود، جعفری این سه سال را هم به سلامت به پایان نبرد و یک سال و اندی بعد جای خود را به “حسین سلامی” داد.

 

‏✍️در دو سال پایانی ماموریت جعفری، اختلافات سرکردگان سپاه، جدی و آشکار شد، علی الخصوص اختلافات “جعفری” با “سلیمانی” و به همین دلیل زودتر از موعد، از سمتش عزل و به سمت تشریفاتی مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی “بقیة الله” منصوب گردید.

 

✍️مهمترین مخالف “جعفری” کسی نبود جز قاسم سلیمانی. “قاسم سلیمانی” که اکثر دوران حضور خود را در سپاه، به عنوان سرکرده نیروی قدس سپاه فعالیت کرده بود و نیروی قدس زیر مجموعه “سرکرده کل سپاه” است، با این وجود، در هیچ دوره‌ای به “سرکرده کل سپاه” گزارش کار ارائه ‌نکرده بود.

 

‏✍️گزارش‌ فعالیت‌های “نیروی تروریستی قدس” به طور مستقیم به “خامنه ای” تحویل داده می شد. ‏”جعفری” ابتدا خواستار اطلاع از این فعالیت‌ها بود، اما با مخالفت شدید قاسم سلیمانی روبرو شد و همین امر بر زخم اختلافات قدیمی این دو نمک پاشید!

 

‏✍️قاسم سلیمانی یکی از کسانی است که با تمدید مدت ماموریت عزیز جعفری در سال ۹۶ مخالفت کرده بود و در جمعی از “سرکردگان سپاه” که اشخاصی چون “غلامعلی رشید” و “حسین سلامی” هم در آن حضور داشتند، با این امر مخالفت کرده و گفته بود که، عزیز(جعفری) نتوانست سپاه را به درستی مدیریت کند.

 

✍️یکی از عرصه های درگیری آشکار “محمدعلی جعفری” و قاسم سلیمانی، حوزه کشور پاکستان بود، پس از حمله انتقام جویانه به اتوبوس نیروهای سپاه در بلوچستانِ ایران، “جعفری” با خط و نشان کشیدن برای مقامات پاکستانی، این کشور را به حمایت از “جیش العدل” متهم نمود.

 

“✍️جعفری” در ادامه سخنان خود اعلام کرد که در غیر این صورت برخورد ما با گذشته متفاوت خواهد بود! و نیروهای سپاه جمهوری اسلامی اقدامات جبرانی علیه پاکستان انجام خواهد داد. جعفری در ادامه لحن تهدیدآمیز نسبت به مقامات پاکستانی افزود: آثار و پیامدهای حمایتش از این گروه ضدانقلاب را خواهند دید!

 

✍️شاید اگر بی اطلاعی او از قدرت نظامی پاکستان نبود، او هرگز چنین ادعاهای مضحک و پوچی را در مقابل یک کشور دارای قدرت هسته ای مطرح نمی کرد!

 

✍️بلافاصله پس از این تهدیدات جعفری، “قاسم سلیمانی” گفت: پاکستان کشور دوست ماست. مسئولان ایران همواره دوست داشته اند رابطه ایران و پاکستان را عمیق کنند. ما تهدید نمی‌کنیم و از دوستی با شما صحبت می‌کنیم!

 

✍️واکنش “سرکرده نیروی قدس سپاه تروریستی” در مقابل سخنان “سرکرده کل سپاه تروریستی” شاید از منظر بعضی ناظران تصادفی باشد اما در سطوح بالای نظامی هرگز چنین اختلاف دیدگاه هایی تصادفی نیست و در واقع نشان از اختلافات سازمانی شدید میان سرکردگان نظامی در جمهوری اسلامی است.

 

✍️اختلاف میان قاسم سلیمانی و عزیز جعفری به قدری طی سالهای اخیر افزایش یافته بود که نمونه‌‌های متعددی می‌توان برای آن برشمرد.

 

✍️ارتباط گسترده قاسم سلیمانی با برخی از باندهای قدرت در جمهوری اسلامی، از جمله باند “هاشمی رفسنجانی” و چهره‌های سودجویی چون “اسحاق جهانگیری” و در مقابل ارتباط “جعفری” با برخی از مراجع تقلید شیعیِ مخالف با جریان هاشمی، اختلاف این دو را گسترش داد.

 

‏✍️برخی منابع مدعی هستند که از داخل سپاه  به “محسن هاشمی” تنها عضو (اصطلاحاً)ولایی خانواده هاشمی و رییس فعلی شورای شهر تهران گفته شد بود که بدون هراس فساد مالی “همسر قاسم سلیمانی” را افشا کنید.

 

✍️همین حمایت نیز موجب شد که گوشه‌ای از اسناد فساد مالی همسر قاسم سلیمانی برملا گردد. پرونده‌ای که البته هیچ زمانی مورد رسیدگی قرار نگرفت و تنها هشداری به قاسم سلیمانی بود. درمقابل، ‏قاسم سلیمانی هم با ارائه گزارش‌هایی از ضعف سپاه به ویژه در پروژه‌های موشکی به گوش رهبر “خامنه ای” رساند و هر بار از کارشکنی “سرکرده کل سپاه” در امور مربوط به “نیروی قدس” گلایه می کرد.

 

‏✍️اتفاقا قاسم سلیمانی رابطه خوبی هم با “حسین سلامی” سرکرده فعلی سپاه نداشت. چراکه ‏در زمانی که تغییر عزیز جعفری قطعی شده بود، قاسم سلیمانی، علی شمخانی و یحیی رحیم صفوی ، به صورت مشترک “غلامعلی رشید” را به “خامنه ای” پیشنهاد کرده بودند.

 

✍️اما ‏اختلافات سرکردگان سپاه، خصوصا قاسم سلیمانی و عزیز جعفری مربوط به امروز و دیروز نمی شد و ریشه در رقابت های درون گروهی زمان جنگ با عراق داشت. این رقابت ها رفته رفته به کینه‌ای میان این دو تبدیل شد.

 

“✍️محمدعلی جعفری” سرکرده سابق سپاه پاسداران، در خاطره ای تحت عنوان ” با حسین خرازی در دشت عباس” در بخشی از کتاب “کالک های خاکی” آورده است: “حسین خرازی” خودش را به آب و آتش می‌زد تا مانع نفوذ بیشتر عراقی ها به داخل مواضع نیروهایش بشود. حسین می‌گفت: مشکل اینجاست که من دارم از دو طرف می‌خورم، هم از سمت دشت عباس و هم از عین خوش. او درست می‌گفت. بچه‌های “لشکر ۴۱ ثارالله کرمان” نتوانسته بودند محور خودشان را خوب پوشش بدهند!(فرمانده لشکر ۴۱ثارالله، قاسم سلیمانی بود)

 

“✍️محمدعلی جعفری” در ادامه چنین عنوان می کند: در حقیقت بخشی از فشارها را باید نیروهای قاسم سلیمانی تحمل می‌کردند! اما چون آن‌ها هنوز موفق نشده بودند خط حد خودشان را کاملا پوشش بدهند، فشارها روی تیپ امام حسین و تیپ ۲۷محمد رسول الله، جمعیِ قرارگاه عملیاتی نصر، در دشت عباس متمرکز شده بود.

 

✍️یکی دیگر از رقبا و دشمنان قاسم سلیمانی، “حسین طائب” سرکرده اطلاعات سپاه بود که از نزدیکی قاسم سلیمانی با “خامنه ای” به شدت حسادت می نمود. “حسین طائب” از عواملی است که در برخی محافل سرکردگان سپاه به ارسال مکان نمایی “قاسم سلیمانی” در شب ترور او به صورت کدهای ناشناس، به نیروهای آمریکا متهم شده است.

 

✍️در اینجا به یکی از موارد عینی تخریب سلیمانی توسط “حسین طائب” سرکرده اطلاعات سپاه اشاره می شود:

 

✍️سایت بهار وابسته به محمود احمدی نژاد متن کامل دفاعیات حمید بقایی، معاون پیشین محمود احمدی نژاد، در دادگاه ۱۰۵٧ کارکنان دولت به ریاست “قاضی حیدری” را منتشر کرده است. حمید بقایی که متهم به دریافت حدود ٣ میلیون و ٧٠٠ هزار یورو و همچنین چندصد هزار دلار وجه نقد از قاسم سلیمانی سرکرده سپاه قدس شده بود، در دفاع از خود تأکید کرد که طرح کنندۀ این اتهام، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است.

 

✍️سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مدعی است که این مبالغ جهت پرداخت رشوه به برخی رهبران کشورهای آفریقایی در چهاردهم مرداد ماه سال ۱٣٩۲ از سوی “قاسم سلیمانی” در اختیار حمید بقایی قرار گرفته است ولی حمید بقایی این مبلغ را بالا کشیده است.

 

“✍️حمید بقایی” در دفاعیه اش پرسیده است: آیا در این صورت من مقصرم یا قاسم سلیمانی که تحویل دهندۀ ارز بوده است؟ حمید بقایی همچنین پرسیده است: از کجا معلوم است که این ارزها صرف همان منظوری نشده که خواست سردار قاسم سلیمانی بوده است؟

 

✍️در واقع با این توضیحات و پرسش ها می توان پی برد که از خلال طرح اتهام فساد مالی علیه حمید بقایی، “سازمان اطلاعات سپاه تروریستی پاسداران” به طور عمد شخص “قاسم سلیمانی” سرکرده سپاه قدس، را در مظان اتهام قرار داد.

 

✍️از سویی با توجه به لو رفتن كليه كدهای مخابراتی سپاه قدس و تمامی اعضای وابسته به آن در كليه كشورها و شناسايی اين نفرات، “حسین طائب”(سرکرده اطلاعات سپاه) عامل آن را بی احتياطی “سليمانی” در انتخاب نفرات نزديك به خود دانست. “سلیمانی” اعتقادی به كنترل و نظارت نیروهایش از سوی حفاظت اطلاعات سپاه نداشت.

 

“✍️حسین طائب” ترور متخصص موشكی حماس در مالزی و گردن كلفتی آمريكا و اسراييل را دليل در اختيار داشتن اطلاعات فروخته شده مسئول مخابراتی سپاه قدس می دانست، از طرفی چهار سال قبل دو تن از سرکردگان سپاه قدس مبلغی نزديك به ۲ ميليارد دلار را كه قرار بود برای اين نیروی تروریستی، به سوريه ببرند، برداشته و فرار كرده بودند.

 

✍️این گزارش فقط به بخشی از جنگ قدرت موجود در سطوح بالای سپاه تروریستی پاسداران جمهوری اسلامی اشاره دارد و هر روز اختلافات در میان سرکردگان سپاه گسترش می یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا