ایران

کاهش چشمگیر صادرات ایران به اروپا در یک سال گذشته‌ی میلادی

تحریم‌های آمریکا سطح تبادل تجاری ایران و اتحادیه اروپا را ۷۳ درصد کاهش داد. صادارت ایران به اروپا در سال ۲۰۱۹ تنها معادل ۷ درصد صادارت در سال ۲۰۱۸ است.
مجموع صادرات ایران به اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹)، ۷۰۱ میلیون یورو ارزش‌گذاری شده است که در مقایسه با یکسال قبل افت ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد. ایران در سال ۲۰۱۸ یک میلیارد و۳۵۲ یورو کالا نفتی و غیرنفتی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر کرده بود.
معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در گزارشی که یکم اسفند منتشر شد، کاهش صادرات نفتی را دلیل اصلی افت چشمگیر صادارات و تبادل تجاری ایران با اتحادیه اروپا عنوان کرد
برپایه این گزارش، صادارت نفت به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ نسبت به یکسال قبل ۸۷ درصد کاهش یافته است. در این سال ایران تنها ۱۴ میلیون یورو نفت به شرکای اروپایی صادر کرده است.
پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است. مقام‌های ارشد ایران از بیان آمار دقیق صادرات نفتی خودداری می‌کنند. نهادهای ناظر بر بازار انرژی صادرات ایران در ژانویه امسال را ۲۲۷ هزار بشکه گزارش کردند. سایت تانکرتراکر اما ۱۷ بهمن امسال صادرات نفت ایران در ژانویه را یک میلیون بشکه در روز گزارش کرد.

دکمه بازگشت به بالا