تازه‌های سیاسی

نمایندگان کرد و سنی مذهب پارلمان عراق با محمد علاوی دیدار خواهند کرد

تعدادی از نمایندگان کرد و سنی مذهب عراق بر مخالفت خود با سازوکار انتخاب وزرا که بدون مشورت تشکل های سیاسی انتخاب شده‌اند و از نظر نخست وزیر، نماینده طیف های ملت عراق و نه احزاب سیاسی هستند تاکید کرده‌اند.
منابع بلندپایه عراقی به روزنامه «العرب» چاپ لندن گفته اند که تا کنون دو تلاش محمد توفیق علاوی برای دعوت از مجلس جهت برگزاری نشست اضطراری و رای اعتماد به کابینه از جانب الحلبوسی ناکام مانده است.
به گفته این منابع الحلبوسی معتقد است که در کابینه علاوی به حقوق کردها و اهل سنت در قوه اجرایی بی توجهی شده و مناصب مهمی از آنها گرفته شده است.
این منابع افزوده اند که تاکنون چند واسطه تلاش کرده اند که جلسه ای باحضور الحلبوسی و علاوی برگزار کنند تا آنها مستقیم درباره روند تشکیل دولت با یکدیگر مذاکره کنند اما این تلاش ها نیز شکست خورده است.
علت این اختلافات آن است که الحلبوسی و همچنین مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان در نظر دارند که سهم کردها و اهل سنت را خودشان به نخست‌وزیر معرفی کنند و از نخست‌وزیر آزادی عمل در معرفی وزرا را بگیرند.
در همین رابطه برخی از خبرگزاری ها اعلام کرده اند که قرار است هیأت بلند پایه نمایندگان کرد که دیروز به ریاست لاهور شیخ جنگی و بافیل طالبانی به بغداد رسیدند، امروز طی جلسه ای اختصاصی با محمد علاوی به بحث درباره انتخاب وزرای کابینه جدید بپردازند.

دکمه بازگشت به بالا