حقوق بشر

حکم قطعی ۵۸ سال زندان برای هشت فعال محیط زیستی صادر شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، از صدور احکام نهایی برای فعالان محیط زیستی در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

این مقام قوه قضاییه در یک نشست خبری، در این باره اعلام کرد: «رای پرونده متهمان موسوم به پرونده محیط زیست از نظر ما یک پرونده علیه اقدام امنیت ملی‌ست که رای نهایی آن، صادر و قطعی شده است.»

او ادامه داد: بر اساس رای دادگاه، مراد طاهباز به جرم «همکاری با آمریکا» به ۱۰ سال حبس و رد «وجوه دریافتی» محکوم شده است. مبلغ جریمه نقدی هنوز اعلام نشده است.

نیلوفر بیانی، دیگر متهم این پرونده نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. هومن جوکار و طاهر قدیریان هر یک به ۸ سال حبس محکوم شده‌اند. سام رجبی، سپیده کاشانی و امیرحسین خالقی نیز هر یک به شش سال و عبدالرضا کوهپایه‌زاده به ۴ سال حبس محکوم شده‌اند.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه ایران نشان می‌دهد که احکام اولیه این زندانیان که ۲۹ آبان توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده بود، عینا توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

این هشت نفر از بهمن سال ۹۶ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند. کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود و در ۲۱ بهمن ۹۶ به خانواده وی اطلاع داده شد که در زندان «خودکشی» کرده‌، ولی خانواده‌اش این ادعا را رد کرده‌اند.

پیشتر خانواده این هشت فعال محیط زیست زندانی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران ضمن درخواست برای آزادی آنان تاکید کردند که «هیچ سند و مدرکی از سوی دادسرا و اطلاعات سپاه ارائه» نشده است.

دکمه بازگشت به بالا