تازه‌های سیاسی

گزارش جدید دبیر کل سازمان ملل: سرکوب فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران به مواردی همچون: صدور احکام سنگین علیه فعالان حقوق بشر، تداوم سرکوب روزنامه‌نگاران، فعالان کارگری و فعالان محیط زیست، پرداخته است.

آنتونیو گوترش همچنین در گزارش خود تأیید کرده که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گزارش‌هایی از اعمال شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در ایران را دریافت کرده است.

بر اساس اصل ۳۸ قانون اساسی نظام تهران، شکنجه بازداشت‌شدگان و متهمان ممنوع است، اما گزارش‌های متعددی که در طول چهار دهه حیات این رژیم منتشر شده، نشان می‌دهد پدیده شکنجه برای کسب اقرار از متهم و اجرای احکام ترذیلی همچون شلاق در اکثر زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران همواره رواج داشته و به امری عادی تبدیل شده است.

آنتونیو گوترش همچنین، گزارش‌هایی در باره عدم برخورداری متهمان و فعالان مدنی ایران، از حق برگزاری دادگاه‌های عادلانه و عدم دسترسی به وکیل ارائه کرده است.

بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی ایران، هر متهم حق دارد بدون واسطه به وکیل دسترسی داشته باشد. نهادهای امنیتی و قوه قضاییه در ایران اما بارها با نقض آشکار حقوق متهمان سیاسی و امنیتی، مانع از دسترسی بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی به وکیل در طول دوران بازداشت و زندان شده‌اند.

آنتونیو گوترش اوایل مهر ماه امسال نیز گزارش دیگری در مورد تداوم وضعیت نگران‌کننده حقوق بشر در ایران منتشر کرد.

دکمه بازگشت به بالا