تازه‌های سیاسی

سازمان نقشه‌برداری ایران: مساحت استفاده از خزر همچنان «نامشخص» است

استفاده از یک نقشه با نمایی نامأنوس از خزر در دکور یک برنامه در تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی، نگرانی‌ها درباره سهم ایران از این دریا را افزایش داد. از دیگرسو؛ مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری، در گفت‌و‌گو با ایرنا، درباره سهم ایران از خزر ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: «رژیم حقوقی دریای خزر را وزارت امور خارجه پیگیری می‌کند، هر زمانی که این وزارت‌خانه از سازمان نقشه‌برداری کمک فنی خواسته‌اند ما به وظیفه خود عمل کرده‌ایم اما درباره اتفاقاتی که در تقسیم‌بندی رخ داده است، اطلاعاتی در دسترس ما نیست.»

برای تعیین مساحت مورد استفاده ایران از خزر باید ابتدا «خط مبداء» مشخص شود. خط مبداء یک خط فرضی در امتداد ساحل است که بر اساس کنوانسیون “قانون دریا”ی ملل متحد، محدوده‌های آب‌های سرزمینی یک دولت را مشخص می‌کند.

به گفته شفیعی، سازمان نقشه‌برداری برای تعیین خط مبداء با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نامه‌نگاری کرده اما این وزارت‌خانه درخواستی برای کمک فنی ارائه نداده است.

رؤسای جمهور و وزیران خارجه ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، پنج کشور حاشیه دریای خزر، پس از ۲۱ سال مذاکره برای تعیین رژیم حقوقی این دریا، یکشنبه ۲۱ مرداد / ۱۲ ژوئن در آکتائو قزاقستان گرد هم آمدند و به توافق مشترکی در این‌باره رسیدند. این مذاکرات پس از فروپاشی شوروی و شکل گرفتن دولت‌های جدید آغاز شد.

ابهام درباره سند مشترک تهیه‌شده، و سهم ایران از دریای خزر، به بحث‌های گسترده‌ای  در محافل سیاسی ایران دامن زد. برخی بر این نظر بودند که سهم ایران هیچ‌گاه در این مذاکرات تعیین نشده و برخی دیگر از کوتاه آمدن داوطلبانه جمهوری اسلامی از سهم ایران سخن گفتند.

آرش کیخسروی، قاسم شعله‌سعدی و مسعود جوادیه، سه وکیل دادگستری نیز به دلیل اعتراض به رژیم حقوقی دریای خزر؛ ۲۷ مرداد ۹۷ در برابر مجلس دستگیر شدند.

دکمه بازگشت به بالا