تازه‌های سیاسی

پنج کشور مرتبط با پرونده هواپیمای اوکراینی: ایران باید جعبه سیاه هواپیما را تحویل دهد

مقامات پنج کشور مرتبط با هواپیمای مسافربری اوکراینی که در تهران با دو موشک سپاه سرنگون شد، در دومین نشست مشترک خود، بر لزوم پاسخ‌گویی ایران به سوالات متعدد درباره این حادثه تاکید کردند و خواستار ارسال جعبه سیاه هواپیما به خارج از ایران برای بازخوانی آن شدند.

نشست مشترک وزرای خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، وزیر دفاع سوئد و یک مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ برگزار شد که نتیجه آن صدور بیانیه‌ای دو ماده‌ای بود.

این بیانیه را فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا قرائت کرد که ایران را به تعجیل در انجام مسئولیت‌های خود بر اساس معاهدات بین المللی فرا می‌خواند.

وزیر خارجه کانادا در اظهارات خود عنوان کرد که مقامات پنج کشور یادشده در این نشست مشترک بر اجرای عدالت، شفافیت و مسئولیت پذیری کامل ایران تاکید کرده‌اند.

فرانسوا-فیلیپ شامپین افزود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز به عنوان مهمان به این نشست پیوسته که به او گفته شده ایران باید بی‌درنگ به پرسش‌های بسیاری که پیرامون این حادثه تراژیک وجود دارد، پاسخ دهد.

بیانیه مقامات پنج کشور مورد اشاره نیز در وهله اول بر همکاری ایران بر انجام تحقیقات کامل پیرامون این رخداد بر اساس معاهده هوانوردی غیرنظامی بین المللی تاکید می‌کند.

به گفته وزیر خارجه کانادا، این امر به معنای آن است که ایران باید جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده را به یکی از مراکزی که توانایی بازخوانی آن را دارند، تحویل دهد.

ایران تاکنون از ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی خودداری کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، با اذعان به ناتوانی تهران در خوانش جعبه سیاه، تأکید کرد که جعبه سیاه هواپیمای ساقط‌شده اوکراینی از ایران خارج نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا