سیاسیمقاله

مداحان، روضه خوان ها و انتخابات

#سعید_همتی

✍️در شرایطی که نظرسنجی های معتبر از عدم شرکت بیش از ۷۰درصد واجدین شرایط در انتخابات حکومتی پیش رو حکایت دارد، عجیب‌ترین نوع بستن لیست‌های انتخاباتی را در انتخابات مجلس یازدهم جمهوری اسلامی شاهد هستیم.

 

✍️اصلاح طلبان و اصولگرایان، با اینکه تنها چند روز به برگزاری انتخابات مانده است، تکلیف خود را نمی‌دانند و هیچ لیست پر رنگی وجود ندارد. این دوره لیست های متفاوتی هم بیرون داده شده اند.

 

✍️یکی از این لیست های انتخاباتی، لیست مورد حمایت مداحان است، حمایت مداحان از افراد سیاسی، امری جدید نیست، حتی “احمدی نژاد” که خود در جوانی در هیاتهای موتلفه اسلامی مداحی می کرد، وقتی می خواست برای انتخابات ریاست جمهوری آماده شود، در هیات “منصور ارضی” حضور یافت. “ارضی” که به نوعی سرکرده مداحان است، طی دوران اصلاحات از مخالفان جدی “محمد خاتمی” بود بارها به سیاستهای فرهنگی دولت وی انتقاد کرده بود، با روی باز از “احمدی نژاد” استقبال کرد و گفت: انتخاب ما معلوم است، ما به کسی رای می دهیم که از جنس خودمان و هیاتی است.

 

✍️سعید حدادیان، محمد کریمی و عبدالرضا هلالی به همراه ۱۰۰ مداح دیگر هم با صدور اطلاعیه ای از کاندیداتوری “بسیجی ولایی محمود احمدی نژاد” حمایت کردند.

 

✍️احمدی نژاد که به قدرت رسید، مداحان جایگاه بهتری پیدا کردند، به هر مداح زمین مسکونی و وامهای کلان کم بهره تعلق گرفت. منصور ارضی در برخی از سفرهای استانی، رییس جمهور وقت را همراهی می کرد. سعید حدادیان به توصیه زاکانی راهی دانشگاه تهران شد. او موفق شد اداره مسجد دانشگاه تهران را با حمایت نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاه در دست بگیرد.

 

✍️مداحان در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هم با موضعگیری علیه معترضان بارها در منبرهای خود خواستار محاکمه و اعدام سران جنبش اعتراضی سبز شدند.

 

✍️حملات “منصور ارضی” تنها به اصلاح طلبان و کارگزاران ختم نمی شد. او در حسینیه صنف لباس‌فروشان و میان “دعای عرفه” گفت: مداح که نباید فقط مداحی کند و من هم می‌خواهم حرف‌های خودم را درباره مسائل روز بیان کنم. وی با اشاره به واقعه کربلا گفت: به عمربن‌سعد گفتند که با قتل امام حسین به ملک ری نمی‌رسی که با تمسخر پاسخ داده بود اگر به گندمش نرسم به “جوی طویله‌اش” که خواهم رسید. وی افزود: برخی ابن‌سعدهای دوران ما هم این‌گونه‌اند و اگر به گندم ریاست جمهوری نرسیدند، به جوی شهرداری که رسیده‌اند و این برایشان کافی است!

 

✍️البته عمرسعد خواندن “باقر قالیباف”، در آن اَوان باب پیوند جدیدی بین شهرداری و مداحان باز کرد و بدین صورت، مداحان از حمایت‌های ویژه شهرداری تهران برخوردار شدند. شاغل شدن نزدیکان مداحان معروف در بخش‌های مختلف شهرداری تهران، اختصاص یک بنای تاریخی که جزو میراث فرهنگی است به مداحان به‌عنوان خانه مداحان و حمایت‌های مالی از هیئت‌ها و مداحان، نمونه‌ای از این به اصطلاح فتح باب است!

 

✍️اکنون به نظر می‌رسد این بار ارضی و یارانش مجبورند از لیستی حمایت کنند که بسیاری از این افراد یاران “قالیباف” هستند و در لیست او نیز حضور دارند، همان فردی که “عمرسعد” خواندش! اینجاست که باید گفت سیاست‌بازی در “فرقه آخوندی” این گونه است و ممکن است نوحه‌خوان‌ها هم روزی به بیان و گمان خودشان به یاران “عمرسعد” رأی بدهند!

 

✍️حسینیه صنف لباس فروش ها در چهارراه مخبرالدوله تهران از پایگاههای اصلی “منصور ارضی” و شاگردانش است. مکانی که در زمان انتخابات اهمیتی ویژه پیدا می کند و بعضی از نامزدهای انتخابات با حضور در مراسم زیارت عاشورای صبحگاهی آن تلاش می کنند، با جلب نظر “منصور ارضی” برای خود رای جمع کنند.

 

✍️جلسات مداحی، ندبه صبح جمعه و زیارت عاشورای صبحگاهی این مداح تهرانی به گونه ای برگزار می شود که سیاست را با مرثیه عجین می کند و تا آنجا پیش می رود که می تواند با انگ زدن به برخی در این مداحی ها، برای آنان پرونده ای در دادگاههای جمهوری اسلامی بگشاید!

 

✍️بخشی دیگر از مداحان نیز تشکیلات جداگانه ای دارند. این طیف از مداحان در هفت تشکل جمع شده اند و در راس آنها شورایی با نام “شورای ستایشگری” قرار گرفته است. “بسیج مداحان”، “هیات رزمندگان”، “خانه مداحان”، “کانون مداحان و شاعران آیینی”، “بنیاد دعبل خزایی”، “شورای هیات های مذهبی استان تهران” و “جامعه ایمانی مشعر” که در قم مستقر است، هفت تشکلی هستند که بخش عمده ای از مداحان در آنها جمع شده اند.

 

✍️اما “شورای ستایشگری” چه وظایفی دارد؟ آنطور که رییس خانه مداحان گفته است روسای این هفت تشکل هر دو هفته یک‌بار دور هم جمع شده و در قالب “شورای ستایشگری” جلساتی را برگزار می کنند که تکلیف نهایی در بسیاری حوزه ها و زمینه ها من جمله حمایت مداحان از افراد سیاسی مورد نظرشان یا تخریب افرادی که مورد پسندشان نیست، آنجا تصویب می شود.

 

✍️نگاهی به سایت های مربوط به این تشکل ها نشان می دهد، چهره های افراطی سهم پررنگی در این تشکل ها دارند. از جمله سایت “بسیج مداحان” که سخنان آخوند تندرو”پناهیان” را منتشر کرده است که طی آن از مداحان خواسته تا “استکبارستیزی” را در قالب روضه ها بیان کنند و روضه به روز بخوانند.

 

✍️اما مداحان هرچه به دفتر “خامنه ای” نزدیک‌تر می‌شوند مقام‌شان از یک مداح و روضه‌خوان ترفیع بیشتری می‌گیرد، تا جایی که حتی میتوانند از بسیاری نمایندگان مجلس هم در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی اختیارات بیشتری پیدا کنند.

 

✍️مداح “محمود کریمی” که مداح ثابت بيت رهبر جمهوری اسلامی است، چنین جملاتی در مداحیِ خود در وصف خامنه ای می خواند: تو كهف الوری(پناهگاه موجودات)هستی!! تو شمس الضحی هستی! خامنه ای تو عین خدا هستی!!!

 

✍️کم نبود اخباری که در آن رد پای مداحان در ارتباط با پرونده‌های فسادهای مالی یا اخلاقی، جاسوسی، هفت‌تیرکشی و حتی سرکوب شهروندان در اعتراضات سراسری هم به چشم می‌خورد.

 

✍️”رضوی” مدیر هیأت انصارالمحسن قم می گوید: مداحان پیش‌از حضور در مراسم اعلام می‌کنند، اگر نوحه سبک “زمینه” بخواند پنج‌ میلیون‌ تومان؛ سبک “واحد” هم کنار «زمینه» بخواند ۱۰میلیون تومان و “شور” هم بخواند ۲۰میلیون‌تومان پول می‌گیرند.

 

✍️چه انتظاری می توان از مداحان و روضه خوان ها داشت؟ آنها تنها به کاسبی از طریق صدای خود می اندیشند، همان گونه که اربابانشان(آخوندها) تنها به کاسبی با آبروی اهل بیت پیامبر می اندیشند!

دکمه بازگشت به بالا