سیاسیمقاله

اعتدال گرایان چه کسانی هستند؟

#آرش_صالحی

✍️جریان حکومتیِ به اصطلاح “اعتدال” در بازی های سیاسی جمهوری اسلامی، مفهومی است که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوریِ رژیم آخوندی در سال ۱۳۹۲، با مشارکت طیف یاران “اکبر هاشمی رفسنجانی” تحت عنوان “حزب اعتدال و توسعه” تعریف شده‌بود. حزبی که در اساسنامه اش ۱۰بند با گفتمان جذاب و مردمی داشت که بعدها در دولت “حسن روحانی” مشخص شد، این جریان هم به مانند سایر جریان های سیاسی جمهوری اسلامی هیچ پایبندی به قوانینی که حتی خود نوشته هم ندارد.

 

✍️عمده افراد شاخص جریان  “اعتدال”  در سال‌های گذشته جزو جناح راست بوده‌اند. بسیاری کارشناسان اعتدالگرایی را احیا و بازگشت جناح راست به قدرت تحت نامی جدید می‌دانند.

 

‏ ✍️حسن روحانی در سخنانی چنین گفت: اگر تدبیر، اعتدال او(خمینی) نبود تندروها همان اوایل کار، کشور و مردم را قطعه قطعه کرده و انقلاب را به هم می‌زدند!

✍️اما مگر از خمینی تندرو تر نیز وجود داشت؟ او بارها و بارها در سخنرانی هایش تاکید کرد که ما برای رشد نهال انقلاب باید خون ها بریزیم! و اینگونه شد که خمینیِ به قول “روحانی” معتدل، خون صدها هزار انسان بی گناه را بر زمین ریخت، امروزه با یک سرچ ساده در فضای اینترنت می توان عکسهایی را مشاهده نمود که حتی افراد بی گناه زخمی را، به اتهامات اثبات نشده(خصوصا در کردستان) بر روی برانکارد می آوردند و تیرباران می نمودند! آری، از آغازین روزهای انقلاب۵۷ “اعتدال” این گونه معنی شد!

 

✍️رژیم آخوندی در عرصه‌ی شعارها و تبلیغات سیاسی اش، واژه‌ی اعتدال را “میانه‌روی” معنا و تعریف کرد و آن را در مقابل “تندروی” قرار داد،(هرچند به آن نیز عمل نکرد) اما این یک تعریف هدفدار در حکومت جمهوری اسلامیست. در واقع کلمه “اعتدال” یعنی قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش.

 

✍️باید گفت جریان سیاسی اعتدال در جمهوری اسلامی که با نام “اکبر هاشمی رفسنجانی” و “حسن روحانی” روحانی شناخته می شود به معنای “نه این طرفی و نه آن طرفی” است، در واقع این جریان میخواهد عوامفریبانه بگوید: ای مردم طرفدارِ هر یک از دو جناح، به ما رای بدهید!

 

✍️نظام فریبکار ولایی، با ترفندی جدید به نام “اعتدال” برگی دیگر از عوامفریبی را با “حسن روحانی” رو کرد و مدعی شد که دوران افراط به سرآمده است و امنیت روانی و اقتصادی را برای مردم ایجاد خواهد نمود!

 

✍️”حسن روحانی” به مانند روسای جمهور پیشین رژیم آخوندی، نه تنها به هیچ یک از وعده های انتخاباتی اش عمل نکرد، بلکه به مانند “محمد خاتمی” که از واژه اصلاح سوء استفاده نمود، او هم واژه ای دیگر به نام “اعتدال” را برای فریب مردم برگزید، واژه ای که برای هر انسانی با ارزش بود.

 

✍️در طول ۶سال گذشته و حتی در روزهایی که قیمت کالاهای اساسی، مسکن و خودرو به شدت رو به افزایش بود، “حسن روحانی”  دایماً از اقتصاد رو به رشد سخن گفته است! ادعاهای “دولت (به اصطلاح)اعتدال” در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی در حالیست که برای تأمین کسری بودجه دولتش، با گران کردن بنزین و نان و هزینه آب و برق و گاز و بالا بردن میزان مالیاتهای مختلف، مردم و کسبه را به تنگ آورده است.

 

✍️نمونه بارز فریبکاری جریان سیاسی اعتدال در جمهوری اسلامی “رحمانی فضلی” است، او که کاملا یک نیروی امنیتی اطلاعاتی جمهوری اسلامی است، سالها قائم مقام “علی لاریجانی” در صدا و سیما بوده است و به خواست علی لاریجانی در کابینه روحانی قرار گرفت. بیش از دو سوم استانداران منصوب شده توسط وی، از نیروهای وزارت اطلاعات هستند و ید طولایی در قتل، غارت و جنایت دارند. “رحمانی فضلی” که مورد تایید اکثریت نمایندگان لیست امید(تایید و تکرار شده توسط خاتمی) است، در سال نود و دو از مجلس اصولگرا نیز، رای بالایی گرفت و البته در مجلس”امید و اعتدال” از مجموع دویست و نود نماینده تنها بیست و پنج مخالف داشت.

 

✍️اصلاح، عدالت، سازندگی، پاکدستی، معنویت و اعتدال بخشی از کلماتی هستند که در دایره المعارف خودساخته رژیم جمهوری اسلامی چنان به فساد کشیده شده اند که شاید تا ده ها سال پس از سرنگونیِ این رژیم دغلکار نیز، معنی واقعی شان در ذهن مردم ایران قابل درک نباشد!

دکمه بازگشت به بالا